Frederikshavn Kommune har før arbejdet med digitale planer på lokalplanniveau Word/Illustrator/MapInfoàPDF på web og har ligeledes udarbejdet en digital spildevandsplan, hvor webkort og PDF filer blev kombineret på en webside med links frem og tilbage mellem kort og teksten.
En ny digital kommuneplan bør som udgangspunkt blive udarbejdet på minimum dette digitale niveau, men erfaringerne viser, at det er svært at holde rede i så store PDF publikationer som f.eks. en spildevandsplan er.
En komplet kommuneplan – med hovedstruktur, retningslinjer, rammer og redegørelse for forudsætninger - på digital form, som indeholder såvel tekst som kort samt fotos, grafik og tabeller. Kommuneplanen skal være dynamisk, så den til en hver tid er fuldstændig opdateret.
Ud fra dette overordnede mål og med erfaringerne fra tidligere digitale planer i hukommelsen er følgende krav til den kommende digitale kommuneplan formuleret.
Den digitale kommuneplan skal være:
- Tilgængelig på kommunens hjemmeside og Intranettet.
- Brugervenlig for borgere og øvrige brugere af den digitale plan.
- Let at revidere.
- Hurtig at manøvrere rundt i – der må ikke være ventetider ved eksempelvis korthåndtering og søgninger.
- Med en beskyttet redigeringsdel til udarbejdelse og en offentlig del.
- Færdigudarbejdet som forslag til nytår 2008.
Kravene er ikke prioriteret, men den interne og eksterne brugervenlighed til planen vægtes højt, ligesom den stramme tidsplan ikke er til at se bort fra.
Ud fra kravene til vores digitale kommuneplan har vi følgende ønsker til valg af teknisk system. Systemet skal:
- Ikke stille urimelige krav til borgernes pc'ere i forhold til netadgang og PC-størrelse samt skærmopløsning og skærmstørrelse.
- Være nemt at arbejde med i såvel opstarts- som driftsfasen for alle deltagerne i kommuneplanprocessen.
- Kunne håndtere, at data kun skal indtastes én gang.
- Kunne udveksle data med PlanSystemDK.
- Kunne generere fornuftigt udseende PDF-filer til indberetning til PlanSystemDK.
- Kunne udskrive fornuftigt udseende skærmbilleder af diverse data – såvel kort som tekst.
- Være nemt at videreudvikle.
- Ikke sætte begrænsninger for et systemskifte på et senere tidspunkt.
- I videst muligt omfang kunne arbejde sammen med allerede indkøbte systemer.
Udover forpligtigelserne overfor PlanSystemDK, som skal foregå automatisk for det valgte system, vejer integrationen til de eksisterende systemer i kommunen højt, da der ikke er ønske om at indfører parallel drift af lignende systemer.
Til toppen
Frederikshavn Kommune anvender pt. følgende tekniske systemer:
Kommunens hjemmeside (CMS): |
Microsoft CMS |
Kommunens Intranet (CMS): |
|
ESDH: |
ACADRE |
Desktop GIS: |
MapInfo |
Web GIS: |
Autodesk Mapguide |
Indberetning til PlanSystem DK: |
MapInfoPlan |
Frederikshavn Kommunes hjemmeside på Internettet er opbygget i MicroSoft CMS (Contens Management System), men den er af IT afdeling og Projekt & Kommunikations funktionen betragtet som et midlertidigt teknologivalg i det man ønsker en mere komponent opbygget teknologi.
Kommunens Intranet er pt. opbygget i Sharepoint CMS ver. 2003 og forventes opgraderet til ver. 2007 i 2008. Sharepoint 2007 vil sandsynligt overtage kommunens hjemmeside efter en kort (og stabil) driftperiode på intranettet, således at der her bliver sammenhæng i systemvalget.
Den nuværende registrering af kommuneplan rammer foregår i MapInfo gennem en applikation MapInfoPlan der er tilkøbt fra GeoGraf A/S. Dette program håndterer ligeledes lokalplaner og tillæg til såvel kommuneplanen samt delområder. Indberetningen til PlanSystemDK foregår automatisk gennem dette system, og det er en prioritet, at denne automatik implementeres i systemet til den nye kommuneplan.
Med ovenstående kravspecifikkationer og overblikket over de eksisterende systemer som baggrund, valgte vi at invitere en meget bred kreds af medarbejdere i teknisk forvaltning, Projekt og Kommunikation samt fra kommunens IT afdeling til demonstration af 2 systemer, som vi mente kunne dække vores behov:
-
Cowis Odeum E-Plan
- GeoGrafs MapGuide baserede kommuneplanløsning
Demoarrangementerne gjorde systemernes fordele og ulemper klare i forhold til de krav, som vi havde opstillet på forhånd. Specielt var kravet om integrationen til vores eksisterende systemer i fokus, da GeoGrafs produkt sikrede en direkte anvendelse af de eksisterende data omkring plandata og kort hvorimod der ved Odeum E-plan, der er et eksternt hosted system skal opbygges nye overførselsprocedure for plandata og kort.
Geografs produkt håndterer kun rammedelen af en kommuneplan og er tænkt som et modul, der skal integreres i kommunens eksisterende webside CMS.
Med baggrund i disse hovedpunkter var det nødvendigt at tage forskellene på de to typer løsninger i betragtning.
Forskel mellem digital kommuneplan som web-GIS og digital kommuneplan som CMS integreret med (web) GIS:
- Velegnet til kommuneplanens rammedel og retningslinjer
- Interaktiv og mulighed for søgninger
- Håndtering af ikke standardiserbart tekst, grafik og kort er vanskelig
- Kan ikke håndtere hovedstruktur, forudsætninger mv.
- Rammedelen som web-GIS
- Hovedstruktur og forudsætninger som traditionel "bog" + pdf
- Velegnet til formidling og sagsbehandling - ikke til procesunderstøttelse.
- Alle plantyper i ét system
- Hovedstruktur, planstrategi, rammer og retningslinjer
- lokalplaner
- Temaplaner osv.
- Workflow management
- Processtyring af alle typer dokumenter
- Styring af producenter og læsere
- Producentnetværk / indberetning via hjemmeside
- Interne og eksterne producenter
- Skabeloner til standardsider
Det var klart, at GeoGrafs løsning vil stille langt større krav til internt at kunne håndtere en opbygning af en kommuneplan i vore egne system og kræve kompetencer ud over teknisk forvaltning. Kommunens egen hjemmeside og dermed kommunens CMS system er ansvarsmæssigt placeret i Centralforvaltningen, Projekt og Kommunikations afdelingen.
Cowis løsning håndterer både rammedelen og hovedstruktur/redegørelsesdelen, som er mere tekstbaseret men opfylder ikke vores intentioner om fuld systemintegration til de eksisterende tekniske systemer.
For at få et overblik forholdte vi de 2 produkter overfor de eksisterende systemer for at danne baggrund for en beslutning.
Til toppen
Herunder en sammenligning af de 2 demonstrerede programmer udfra kommunens eksisterende GIS-programmer, plan-håndteringsprogram og kortdata.
Sammenhæng med: |
COWI – ODEUM e-plan |
GeoGrafs digital kommuneplan |
MapInfoPlan |
Unødvendiggør brugen af MapInfoPlan til håndtering af kommuneplanen.
Det samlede overblik i forhold til fysisk planlægning spredes. |
Understøtter brugen af MapInfoPlan, da data ang. rammeområderne hentes direkte fra MapInfoPlan.
Overblik over fysiske planer er samlet i et system. |
MapInfo |
MapInfo kan anvende rammeområder udgivet via WMS/WFS fra Odeum. |
MapInfo er det bærende kortsystem og indeholder derfor alle plandata. |
MapGuide |
Der er ingen sammenhæng med kommunens eksisterende Webkort. |
GeoGraf integrerer MapInfo og MapGuide yderligere end systemerne allerede er i dag. |
Baggrundskort |
Der skal implementeres en WMS/WFS tjeneste i kommunen (MapGuide) som Odeum kan trække baggrundskort fra. |
Trækker direkte på baggrundskort med nuværende teknologi |
CMS |
Odeum er et stand-alone CMS system og som sådan uafhængigt af hvad kommunen ellers anvender. |
GeoGrafs produkt er ikke et CMS system og håndteringen af de teksttunge dele af en kommuneplan skal opbygges i et separat system, i egen organisation. |
Med udgangspunkt i en demonstration af såvel COWIs ODEUM e-plan samt GeoGrafs digitale kommuneplan produkt blandt repræsentanter fra planlæggere, Borgerservice, Kort og GIS samt afdelingschefer er ovenstående oplæg blevet udarbejdet.
I forhold til anbefaling af valg af teknisk system har følgende faktorer spillet ind:
Udfra en afvejning af fordele og ulemper er der opnået enighed om at anbefale kommunen at investere i COWIs ODEUM e-plan.
Kontakt: Thomas Brix Lyng, Frederikshavn Kommune, mail: lyng(snabel-a)frederikshavn.dk
Til toppen