Efter en indledende beslutning om at digitalisere kommuneplanen, vil det være naturligt at foretage et valg af software. Kommunen skal med andre ord beslutte, hvilken flade planen skal produceres i, og hvor planen skal vises. Det handler om software, og i Plan09-projektet om digitale kommuneplaner præciserede COWI indledningsvist , hvad der kendetegner en digital kommuneplan anno 2009. Se en PP-præsentation fra netværkets første møde, hvor der peges på, at en kommuneplan produceret og vist via et CMS-system med kortintegration danner den nye standard. Der peges også på, at en plan vist via pdf-filer og web-gis ikke opfylder de aktuelle krav.
Erfaringer fra netværkskommunerne viser indledningsvist vigtigheden af at sikre den rette organisation og ledelsesfokus som optakt til valg af software. Holbæk Kommune fik forsinket deres valg af software - læs mere her - og Rudersdal Kommune fik besluttet sig men savnede IT-kompetancer i projektledelsen, som konsekvens af deres valg af software - læs mere her.
Når softwaren skal udpeges og indkøbes er der i hovedtræk to veje at vælge imellem: Dels kan man købe standardsoftware, og dels kan man få udviklet en softwareplatform der splejser kommunens eksisterende CMS med det indkøbte webgis. Fordelen ved at købe standardsoftware er, at pris og tid er letttere at styre, fordi der ikke så mange ubekendte, mens man i et udviklingsprojekt typisk løber ind i vanskeligheder netop dér - læs om Frederikshavns erfaringer med at afveje de to muligheder her. Fordelen ved at få udviklet en software platform er, at der i kommunen typisk vil være en (superbruger)organisation & know-how bygget op omkring kommunens CMS-system. Ved køb af standardsoftware kan der peges på ulempen med at skulle allokere ressourcer til at rulle softwaren ud blandt planproducenterne - læs om Struers erfaringer her.
|