Logo
Indholdsoversigt     
 
FORSIDE KOMMUNERNES ERFARINGER BRUGERNES DOM ANMELDELSER FRA EN FAGMAND

Du er her: Home KOMMUNERNES ERFARINGER Valg af software Ledelsesfokus & organisering

   
  Valg af software
  Ledelsesfokus & organisering
  Specifikationer og proces i Frederikshavn
  IT-projektledelse ved udvikling af eget system
  Systemovervejelser i Struer
  Design af website
  Produktion
  Politisk behandling
  Offentlig høring
  Drift og nye digitale initiativer

Ledelsesfokus & organisering


  


I Holbæk Kommune ønskede byrådet for den nye sammenlagte kommune, at få en kommuneplan færdig så hurtigt som muligt. Den nye kommuneplan blev således endelig vedtaget allerede i april 2008. Det kunne kun lade sig gøre, fordi Plangruppen i vid udstrækning fik lov til at køre processen selv og anvendte gammelkendte digitale redskaber: Word og Indesign.  Skriveprocessen blev organiseret i teams omkring faglige temaer. Den færdige plan blev lagt på hjemmesiden som pdf’er og korttemaer på web-gis. Holbæk Kommune tilsluttede sig Plan09-netværket i februar 2008 med henblik på en efterfølgende digitalisering af kommuneplanen. Målet var at optimere og sammenkoble kommunens eksisterende CMS og webgis-systemer. Efter et par interne workshops og en række netværksmøder med de øvrige kommuner i netværket blev konklusionen, at fokus i stedet skulle rettes mod køb af standardsoftware – gerne med henblik på, at også sektorplanerne kunne lægges ind i samme system. Der er søgt penge til indkøb af standardsoftware i 2010.
Vurderingen fra både Plan og GIS går på, at det kunne have fremmet beslutningen om digitalisering med en mere formel organisering. Man kunne med fordel have brugt mere tid på koordinering mellem teams, ligesom koordineringen mellem Plan og GIS bar præg af, at GIS-funktionen ikke var etableret, da kommuneplanprocessen startede. Det havde været hensigtsmæssigt med et centralt og tidligt overblik over digitaliseringsprocessen og krav til software, og generelt var der ikke så meget ledelsesfokus på kommuneplanarbejdet og en efterfølgende digitalisering. Et af resultaterne er, at Holbæk Kommune endnu ikke har fået indkøbt software til den digitale kommuneplan og derfor stadig lever med pdf og webgis-udgaven på hjemmesiden.
Fra Plan og GIS er der efterfølgende blevet peget på, at organiseringen ideelt kunne se sådan ud:


• Styregruppe: Deltagere: direktør, Teknik & Miljøchef, leder af GIS og byggesag samt Planchef/Projektleder fra Plan. Opgave: at give opbakning til projektlederen i form at tid, penge, målsætning og sparring ved udarbejdelse af en projektplan. Gerne 2-4 årlige møder
• Projektgruppe: Deltagere: Planchef/Projektleder fra Plan og tovholdere for teams. Opgave: at sikre information, koordinering og fremdrift. Møder én gang månedligt.
• Teknikgruppe: Deltagere: medarbejdere fra Plan, GIS og Kommunikation. Opgave: udarbejdelse af datamodel, kvalitetssikring, arbejde med snitflader mod  andre systemer samt undervisning i skriv til nettet og undervisning af superbrugere


Kontakt: Bente Kjeldal Jensen, Holbæk Kommune, mail: bekj(snabel-a)holb.dk


 

Netværk om udvikling af nye digitale kommuneplaner