Rudersdal valgte at udvikle en digital kommuneplan i samarbejde med kommunens CMS- og WebGIS-leverandør. Dette i stedet for at købe en færdig løsning. Det viste sig, at processen med at udvikle den ønskede løsning kom til at fylde uhensigtsmæssigt meget i arbejdet med den nye kommuneplan.
Den egentlige produktion af planen kom til at foregå i Microsoft Word i stedet for - som planlagt - direkte i CMS-systemet. Ledelsen besluttede midt i processen at prioritere arbejdet med den trykte plan på bekostning af den digitale udgave. Der blev tale om en "papirproces", der først blev "sat strøm til" efterfølgende. Se PP om Rudersdals vurdering af fordele og ulemper.
Fra planafdelingen peges der på, at arbejdet med detaljerede kravsspecifikationer for integrationen mellem tekst- og kortdelen var problematisk. Dialogen mellem kommunens GIS- og CMS-leverandør - der repræsenterede 2 helt forskellige verdener - var vanskelig at formidle. Arbejdet krævede en særlig IT-/systemkyndig og uvildig professionel assistance. På trods af indsatsen er resultatet ikke optimalt, idet planen er endt med at "trække" på 2 forskellige kortløsninger leveret og supporteret af de 2 leverandører. I processen med den nye platform blev arbejdsdelingen mellem de to leverandører ikke hensigtsmæssig og klar med den konsekvens, at kortintegrationen ikke er optimal. Den kommende vedligeholdelse og opdatering af planen er problematisk, idet arbejdet kræver indsigt i og erfaring med brug af 2 kortsystemer.
En anden lære er, at udviklingen af den digitale løsning tidsmæssigt skal gå forud for produktionen af planen. Overgangen fra papirplan til digitalplan stiller helt særlige krav til materialets struktur, sprog mv.
Se Rudersdal Kommunes digitale kommuneplan her.
Kontakt: Mads Kronbo Hermansen, Rudersdal Kommune, mail: MKHE(snabel-a)rudersdal.dk
|