Logo
Indholdsoversigt     
 
FORSIDE KOMMUNERNES ERFARINGER BRUGERNES DOM ANMELDELSER FRA EN FAGMAND

Du er her: Home ANMELDELSER FRA EN FAGMAND Høje-Taastrup - anmeldelse af website

   
  Struer - anmeldelse af website
  Faaborg-Midtfyn - anmeldelse af website
  Haderslev - anmeldelse af website
  Holstebro - anmeldelse af website
  Høje-Taastrup - anmeldelse af website
  Frederikshavn - anmeldelse af website
  Rudersdal - anmeldelse af website
  Gribskov - anmeldelse af website
  Baggrund for anmeldelser

Høje-Taastrup - anmeldelse af website


Høje-Taastrup Kommunes anmeldelse sætter spot på kvaliteter og giver forslag til forbedringer.

Baggrunden for anmeldelsen ses her, og den er lavet med udgangspunkt i denne tjekliste.

 

Indholdsfortegnelse - klikbar:

1. Resumé af forslag til forbedringer

2. Design/løsning

3. Informationsarkitektur og navigation

4. Sprog og formidling

5. Interaktive elementer og features

1. Resumé af forslag til forbedringer

·          Gøre siden mere visuelt appellerende ved hjælp af flere farver, billeder, illustrationer og multimediale elementer

·          Bedre udnyttelse af forsiden med mere brugerrettet indhold og appetitvækkere på hjemmesidens indhold

·          Genoverveje struktureringen af indholdet og evt. oprette nye hovedkategorier, så man undgår at bruge femte niveau

·          Gerne samle to separate søgefunktioner i én

·          Fjerne punktet ”Internt” fra hjemmesiden

·          Gøre undersideteksterne mere sprogligt tilgængelige

·          Bedre udnyttelse af undersidernes højresider

·          Indhold på tomme undersider

·          Sørge for, at listen over søgeresultater viser, hvilke indholdskategorier, de enkelte poster på listen hører under

·          Funktion til at reducere skriftstørrelsen

·          Støtteside til brug af kort

·          Forbedre indekset, så det tydeligt fremgår, hvilke indholdskategorier, indeksets enkelte poster hører under. Evt. fjerne indekset helt

·          Gøre sitemappet mere overskueligt i grafisk henseende

 

2. Design/løsning

Overordnede iagttagelser

Forsiden fremstår luftig og overskuelig med få elementer, men samtidig noget statisk og uspændende. Der er ikke brugt visuelle elementer, der tiltrækker brugerens opmærksomhed og ”lokker” vedkommende længere ind på siden. Det noget statiske udtryk gælder også undersiderne, der desuden nemt bliver teksttunge og fremstår dermed knap så luftige.

Vi finder det positivt, at undersiderne rummer støttefunktioner til personer med syns- og læsevanskeligheder. Imidlertid mangler vi en funktion, der kan gøre skriften mindre.

 

Iagttagelser vedrørende design af forsiden

Forsiden består af en topbjælke med en billedfrise med teksten ”Forslag til kommuneplan 2010”. Til venstre herfor ses kommunens logo. Førstnævnte, der er bredest, fungerer som et link til hjemmesidens forside, mens sidstnævnte linker til kommunens hjemmeside.

Under topbjælken løber et vandret mørkegrønt bånd med i alt seks menupunkter, og resten af siden er domineret af et hvidt tekstfelt. Til højre i tekstfeltet er placeret tre lysegrønne bokse med tekst og links, og over boksene ses en række støttefunktioner. Nederst i tekstfeltet optræder en linje med kontaktoplysninger.

Ud over de farver, der er i billederne i topbjælken, er grøn og rød de eneste farver, der er brugt på hjemmesiden. En dæmpet mørkerød optræder ved links, og der er brugt en lys og en mørk nuance af samme grønne farve i forskellige grafiske elementer.

Forsiden indeholder udelukkende tekst. Der er ingen billeder eller multimediale elementer på forsiden. Den megen ”white space” gør dog, at siden ikke fremstår teksttung, men derimod temmelig luftig. De relativt få elementer på siden er med til at forstærke det luftige indtryk.

 

Iagttagelser vedrørende design af undersider

Forsidens topbjælke med billedfrise og et mørkegrønt bånd med menupunkter går igen på den tilfældigt udvalgte underside, Planredegørelse/Befolkning, boliger og byudvikling/Sociale forhold og uddannelse.

Feltet herunder er ændret, så det består af tre dele: Til venstre en venstremenu, hvor den aktive kategori er foldet ud og det aktive menupunkt er fremhævet med den røde farve, som også bruges i links. Den midterste del af feltet indeholder tekst. Over teksten er støttefunktioner til udskrift, højtlæsning og ændring af skriftstørrelse placeret. Til højre på siden ses en grøn, grafisk boks med et link i rødt.

Siden indeholder ganske megen tekst og ingen billeder eller multimediale elementer. Det gør, at den fremtræder ganske teksttung. Det skal nævnes, at vi har set kort, billeder og grafer på andre undersider. Desuden har vi bemærket, at ikke alle undersider rummer grønne, grafiske bokse i højre side.

Vi har i øvrigt iagttaget nogle ”tomme” undersider, fx Udviklingsstrategier/Høje-Taastrup Kommune – vide rammer.

 

Forslag til forbedringer

Flere farver, billeder og multimediale elementer ville skabe mere – og tiltrængt – liv og dynamik på hjemmesiden. Flere farver kan tilføjes ved at arbejde med en tredje farve, der for eksempel kan bruges til nogle af de højrestillede bokse. Billederne må gerne være af mennesker, så man fornemmer, at hjemmesiden både henvender sig til mennesker og fortæller om rammer for menneskers liv.

Udnyt gerne forsiden til at fortælle de besøgende, hvad de kan bruge hjemmesiden til, og til at præsentere appetitvækkere på hjemmesidens indhold.

Tilføj en funktion til at reducere skriftstørrelsen.

Brug gerne undersidernes højresider til indhold. Tomme undersider bør ikke optræde.

 

3. Informationsarkitektur og navigation

Iagttagelser vedrørende informationsstruktur – kategorier og niveauer

Topmenuen, der præsenterer websitets hovedkategorier, rummer fem egentlige menupunkter og et punkt kaldet ”Internt”, der grafisk er adskilt fra de andre, og som giver adgang til en log on-side. Punktet er udeladt fra skemaet herunder, der viser, hvor mange sider, niveauer og undersider pr. niveau, der ligger under de enkelte hovedkategorier.

Inden vi diskuterer skemaet, vil vi nævne, at vi ikke mener et punkt kaldet ”Internt”, og som kræver log on, bør optræde på en borgerrettet hjemmeside. Punktets tilstedeværelse kan give brugerne en fornemmelse af, at noget er skjult for dem, og det forvirrer i det hele taget mere end det gavner, set fra et brugerperspektiv.

 

Kategori nr.

1: Udviklingsstrategier

2: Arealanvendelse

3: Planredegørelse

4: Bilag til planredegørelsen

5: Søg i planen

Antal sider på 2. niveau

8

4

6

9

3

Antal sider på 3. niveau

10

16

29

23

0

Antal sider på 4. niveau

0

26

0

34

0

Antal sider på 5. niveau

0

75

0

0

0

 

Af skemaet fremgår det, at indholdet fordeler sig temmelig ujævnt på de fem hovedkategorier: Én hovedkategori – ”Søg i planen” – gør kun brug af første og andet niveau, mens en anden – ”Arealanvendelse” bruger hele fem niveauer, i øvrigt med tyngden på femte niveau. Én hovedkategori bruger fire niveauer, mens indholdet i de to sidste er fordelt på tre niveauer.

Vi mener ikke, at hovedkategori nr. 5 (søg) er en indholdskategori på linje med de andre, men en hjælpefunktion, og at placeringen af den i topmenuen derfor er misvisende.

Desuden finder vi den udbredte brug af femte niveau i hovedkategori uhensigtsmæssig, fordi indholdet her er gemt ganske langt af vejen og kan være svært for brugeren at finde frem til.

 

Iagttagelser vedrørende navigation og støttefunktioner

Som tidligere nævnt giver topbjælken adgang til alle hovedkategorier, mens menupunkter i en aktiveret hovedkategori optræder i en venstremenu. Det gør den primære navigation ganske let. Desuden viser brødkrummer øverst i tekstfeltet på samtlige undersider, hvor brugeren befinder sig, hvilket vi finder positivt.

Flere støttefunktioner i forhold til navigation findes øverst i højre tredjedel af hjemmesidens hovedfelt: et indeks (kaldet ”A-Å”), et sitemap og en søgefunktion.

Indeksets brugbarhed er tvivlsom, da flere poster har identiske navne. Under ”A” findes for eksempel fem poster med titlen ”Arealanvendelse og zonestatus”. Her har brugeren ingen chance for at vide, hvilke områder, de forskellige poster omhandler. Vi undrer os desuden over, at hjemmesiden overhovedet rummer et indeks. Indekset er et element, der hører den trykte bog eller rapport til. En god søgefunktion overflødiggør indekset på en hjemmeside.

Sitemappets indhold har vi ingen kommentarer til. Grafisk er sitemappet vist i én lang spalte, hvilket betyder, at brugeren skal scrolle en del for at se hele indholdet. Undervejs i processen er der fare for, at hun mister overblikket. Overskueligheden kunne evt. lettes ved vise sitemappet i to spalter frem for en.

Resultater af søgninger ved hjælp af søgefunktionen vises i overskriftsform, og det fremgår ikke, hvilke kategorier, de enkelte poster tilhører. Vi vurderer, at funktionen ville blive mere brugbar, hvis hoved- og evt. underkategori optræder sammen med titlen på den enkelte post på listen over søgeresultater.

Foruden punktet ”Søg” optræder et menupunkt, som hedder ”Søg i planen”, i topbjælken. Det vil nok forvirre en del, der vil have svært ved at afgøre, hvilken søgefunktion, de skal benytte sig af.

 

Forslag til forbedringer

Vi anbefaler, at punktet ”Internt” fjernes fra hjemmesiden.

Som nævnt gør én hovedkategori brug af et femte niveau. Det finder vi uheldigt, igen set fra et brugerperspektiv. Vi anbefaler, at struktureringen af hjemmesiden genovervejes. Måske kan man oprette en eller flere nye hovedkategorier. Med kun fem eksisterende hovedkategorier kan man godt tilføje en eller to uden at miste overskueligheden.

Man bør overveje, om det er nødvendigt med to separate søgefunktioner, eller om funktionerne kan samles under ét, gerne med et decideret søgefelt på samtlige sider. Af listen over søgeresultater bør det fremgå, hvilke indholdskategorier, de enkelte poster på listen hører under.

Vi anbefaler, at man fjerner indekset fra hjemmesiden, da vi mener, dets brugbarhed er lav. Ønsker man ikke at fjerne indekset, bør det forbedres, så det tydeligt fremgår, hvilke indholdskategorier, indeksets enkelte poster hører under.

Sitemappet kan med fordel gøres mere overskueligt i grafisk henseende til gavn for brugeren.

 

4. Sprog og formidling

Iagttagelser vedrørende sprog og formidling

Forsiden rummer en længere tekst med overskriften ”Velkommen” på sidens største felt, og to kortere tekster i grønne bokse til højre på siden. Velkomstteksten rummer flere direkte henvendelser til læseren og en opfordring til at læse kommuneplanen samt indsende høringssvar. Især de direkte læserhenvendelser er et godt element. Imidlertid får læseren ikke at vide, hvad hun kan bruge hjemmesiden til, og som tidligere nævnt forpasses også chancen for at præsentere interessant indhold fra hjemmesiden på forsiden.

Teksten på undersiden Arealanvendelse/Hovedstruktur og overordnede retningslinjer/Støj har et udmærket omfang. Den består af en overskrift, en underrubrik og en brødtekst, hvori en punktopstilling indgår. Ingen billeder optræder på den nævnte underside. Vi vurderer, at hjemmesiden rummer ca. 75 % tekst og 25 % billeder. Det betyder, at websitet er ganske teksttungt. Flere billeder ville skabe et mere imødekommende udtryk.

Sproget på undersiden er præget af passive verber og fagtermer. De mange passive verber slører afsenderen, og giver teksten et abstrakt præg. Det indtryk forstærkes af, at teksten på intet tidspunkt henvender sig direkte til borgere. Læseren får heller ingen eksplicit forklaring på, hvad teksten vil dem – hvorfor de skal læse den, og hvad, de kan bruge den til.

Fagtermer som ”støjfølsom anvendelse”, ”kommuneplanlagte boligområder” gør teksten svært forståelig for ikke-specialister. Tekstens lixtal er 66, hvilket er meget højt og er det samme, som findes i faglitteratur på akademisk niveau og lovtekster. Alt i alt er der tale om et svært tilgængeligt sprog.

 

Forslag til forbedringer

Vi vil gentage, at man med fordel kan udbytte forsiden til at fortælle de besøgende, hvad de kan bruge hjemmesiden til, og til at præsentere appetitvækkere på hjemmesidens indhold.

Undersideteksterne kan blive mere tilgængelige gennem en sproglig revision, hvor de passive verber gøres aktive og fagtermer ”oversættes” til almindeligt sprog.

Billeder kan gøre siden mere imødekommende og læsningen dermed mere behagelig.

 

5. Interaktive elementer og features

Iagttagelser vedrørende kort

Eneste interaktive element på hjemmesiden er interaktive kort. Vi har identificeret to typer interaktive kort: et globalt kort over hele kommunen og en række lokale kort over byer i kommunen.

Det globale kort har man mulighed for at åbne i et nyt vindue, og man kan desuden slå signaturer til og fra, zoome og printe. Desuden kan brugeren via kryds i øverste højre hjørne manipulere kortets visning: Hun kan få vist kortet som et luftfoto (kaldet ”ortofoto”), og hun kan slå ”temaer” fra og til.

De lokale kort har en del funktioner tilfælles med det globale kort. Dog har man ikke mulighed for at åbne lokale kort i separate vinduer, og der findes kun ét ”tema”, som man kan vælge til og fra via krydset i øverste højre hjørne. Til gengæld findes under de lokale kort en drop down-menu, hvor man under titlen ”anvendelse” kan vælge visninger af områder med bestemte typer bebyggelse (bolig, erhverv, sommerhuse osv.).

Navnene på kortenes forskellige funktioner er ikke videre selvforklarende – ”emner” og ”anvendelse” kan for eksempel potentielt dække over rigtig mange ting. Vi vurderer derfor, at en del brugere kan have behov for en vejledning i, hvad de forskellige ord dækker over, og hvordan, man bruger kortene.

 

Forslag til forbedringer

Vi anbefaler, at man laver en støtteside med undervisning i, hvordan man bruger kortene. Støttesiden eller guiden må gerne bestå af mange billeder (fotos, screendumps eller tegninger) og få ord efter devisen ”show, don’t tell”, og den skal være tilgængelig, når kortene er åbne.

Udarbejdet af Xylofon A/S, september 2009

Til toppen


 

Netværk om udvikling af nye digitale kommuneplaner