Logo
Indholdsoversigt     
 
FORSIDE KOMMUNERNES ERFARINGER BRUGERNES DOM ANMELDELSER FRA EN FAGMAND

Du er her: Home ANMELDELSER FRA EN FAGMAND Haderslev - anmeldelse af website

   
  Struer - anmeldelse af website
  Faaborg-Midtfyn - anmeldelse af website
  Haderslev - anmeldelse af website
  Holstebro - anmeldelse af website
  Høje-Taastrup - anmeldelse af website
  Frederikshavn - anmeldelse af website
  Rudersdal - anmeldelse af website
  Gribskov - anmeldelse af website
  Baggrund for anmeldelser

Haderslev - anmeldelse af website


Haderslev Kommune har udarbejdet deres kommuneplan 2009 i digitalt format, og nedenstående anmeldelse sætter spot på kvaliteter og giver forslag til forbedringer.

Baggrunden for anmeldelsen ses her, og den er lavet med udgangspunkt i denne tjekliste.

 

Indholdsfortegnelse - klikbar:

1. Resumé af forslag til forbedringer

2. Design/løsning

3. Informationsarkitektur og navigation

4. Sprog og formidling

5. Interaktive elementer og features

 

1. Resumé af forslag til forbedringer

·          Indarbejde dele af den sekundære topmenu i den primære

·          Fordele informationerne mere jævnt i websitets hovedkategorier

·          Reducere brugen af undersider på fjerde niveau

·          Indarbejde informationerne på siden ”Tips og Tricks”, ”Ofte stillede spørgsmål” og ”Appetitvækker” på relevante undersider

·          Gøre tekster på undersiderne mere skimmevenlige og sprogligt tilgængelige

·          Indsætte billeder på undersiderne

·          Tilføje støttefunktioner til personer med syns- og læsevanskeligheder

·          Lave støtteside med undervisning i, hvordan man bruger kortene

 

2. Design/løsning

Overordnede iagttagelser

Websitet har et markant, anderledes, utraditionelt, spændende forsidedesign, mens designet af undersiderne er mere konventionelt.

 

Iagttagelser vedrørende design af forsiden

Websitets forside er særdeles markant og utraditionel. Den består af en række vandrette felter og gør brug af nogle iøjnefaldende store skrifttyper – kun overskrifter, ingen brødtekst – og illustrationer i form af silhuetter af mennesker i forskellige situationer og et kortudsnit. Resultatet er anderledes, spændende og imødekommende. Som bruger får man lyst til at klikke på ét af ordene med de store skrifttyper.

I alt ni vandrette felter udgør forsiden. Øverst er en navigationsmenu, flankeret af et søgefelt og en ”til forsiden”-funktion. Herunder er placeret en illustration i form af kort, og under illustrationen ses endnu en bjælke med navigationsmuligheder. Den er på mørkegrå baggrund og med større og federe skrifttyper end den første. Den må vurderes at rumme de primære navigationsmuligheder. Den grå navigationsbjælke er efterfulgt af i alt fem linkbjælker med genveje til forskellige dele af websitet. Nederst er et felt med kontaktoplysninger.

Den gennemgående baggrundsfarve er beige med en grønlig undertone, der også går igen i rammen omkring selve forsiden. Den kontrasteres af mørkegrå, som er brugt i en topmenu og til ordene i linkbjælkerne.

Der er ingen støttefunktion til personer med syns- og læsevanskeligheder.

 

Iagttagelser vedrørende design af undersider

Valgt underside: Hovedstruktur og retningslinjer/Kulturhistorie.

Kortet fra forsiden forsvinder i undersidedesignet, og det samme gør de fem linkbjælker. Næsteøverste navigationsbjælke rykker sig opad, så den ligger umiddelbart efter den første bjælke med menupunkter. Til venstre under de to navigationsbjælker er der en navigationsmenu i et mosgrønt felt. Hovedkategoriens navn og den aktiverede underside er markeret med fed skrift, og sider under den aktiverede underside er foldet ud. Til højre for venstremenuen er et tekstfelt med hvid baggrund, og til højre herfor er et beige felt med en kort tekst og links. Over det beige felt er en printfunktion placeret.

Ingen billeder optræder på undersiden, hverken i det gennemgående design eller i tekstfeltet. Vi har dog bemærket, at nogle undersider rummer kort, og vi har set et billede i feltet til højre på en enkelt underside.

Vi har bemærket, at det mosgrønne felt med venstremenuen skifter farve, alt efter hvilken hovedkategori man befinder sig under.

Undersidedesignet er klassisk og uden dikkedarer/overraskelser og som sådan langt mere konventionelt og mindre markant end det design, den besøgende møder på forsiden. Designet er dog nydeligt og overskueligt.

Forslag til forbedringer

Generelt er designet velfungerende, og vi har kun enkelte tilføjelser: at indarbejde billeder på undersiderne og at tilføje støttefunktioner til personer med syns- og læsevanskeligheder.

 

3. Informationsarkitektur og navigation

Iagttagelser vedrørende informationsstruktur – kategorier og niveauer

Topmenuen, der præsenterer websitets hovedkategorier, rummer fem menupunkter foruden et punkt, der hedder ”Forsiden”.  Skemaet herunder viser, hvor mange sider, niveauer og undersider pr. niveau, der ligger under de enkelte hovedkategorier.

 

Kategori nr.

1. Byrådets indsatsområder

2. Hovedstruktur og retningslinjer

3. Rammer for lokalplanlægning

4. Søg i planen

5. Høring

Antal sider på 2. niveau

6

7

16

(3)

0

Antal sider på 3. niveau

0

41

84

0

0

Antal sider på 4. niveau

0

123

0

0

0

 

Langt de fleste tekster er placeret under hovedkategorierne nr. 2 og 3. Heraf rummer kategori nr. 2 sammenlagt flest tekster, hvoraf hele 123 er placeret på fjerde niveau. Kategori nr. 3 indeholder ikke noget fjerde niveau. Hovedkategori nr. 5 rummer kun tekst på første niveau, og kategorierne nr. 1 og 4 kun til og med andet niveau. Om kategori nr. 4 overhovedet kan siges at rumme indhold på andet niveau kan diskuteres, idet et andet niveau ikke optræder i kategoriens venstremenu.

Teksterne er med andre ord ganske ujævnt fordelt på websitet.

Kategorinavnene er nogenlunde selvforklarende, om end de er rigeligt lange og også rummer lange ord, som kan give læsevanskeligheder.

Foruden de gennemgåede hovedkategorier rummer kategorien ”Velkommen”, som er placeret i den sekundære topmenu, en del undersider.

 

Iagttagelser vedrørende navigation og støttefunktioner

Brugen af topmenuerne– den øverste, sekundære, og den nederste og primære – virker ikke helt logisk, hverken hver for sig eller samlet. For det første fremstiller den primære topmenu en række kategorier som ligestillede og jævnbyrdige, hvilket de reelt ikke er på grund af den ujævne fordeling af teksterne i informationsstrukturen. Nogle kategorier rummer som ovenfor nævnt stort set ingen undersider. Det kan forvirre brugeren. For det andet har kategorierne under den sekundære topmenu sin egen venstremenu. Også det kan virke forvirrende – og er redundant, da alle topmenuens hovedkategorier således optræder simultant i top- og venstremenu. Endelig er tilstedeværelsen af to separate topmenuer i sig selv forvirrende.

Et ubetinget positivt indslag er brugen af ”brødkrummer” på undersiderne, der letter navigationen ved at tydeliggøre for brugeren, hvor på siden vedkommende befinder sig.

Også den velfungerende søgefunktion er et plus ved websitet. Det samme gælder printfunktionen.

Under kategorien ”Om kommunalplanen” er placeret nogle støttedokumenter: ”Tips og tricks”, ”Ofte stillede spørgsmål” og ”Appetitvækker”. Hvad angår ”Tips og tricks”, som blandt andet giver tips til brug af kortene, til manipulation af skriftstørrelse og placering af links, er vi i tvivl, om brugeren vil finde frem til siden. Vil tvivler på, om brugeren vil kunne regne ud, at netop disse informationer er placeret her. Desuden finder vi informationerne om manipulation af skriftstørrelse paradoksal, idet en skriftlig fremstilling heraf næppe hjælper den bruger, der har problemer med at læse skriften. Også punktet ”Appetitvækker”, der indeholder et pdf-dokument til download med skriftlige beskrivelser af, hvordan man bruger websitet, finder vi en smule paradoksalt. Her beder man brugeren forlade det medium, de er i gang med at bruge – en hjemmeside, de formentlig oplever via en computerskærm – for at læse et dokument i et andet medieformat, nemlig på papir, som netop handler om, hvordan man gebærder sig i det første medium.

 

Forslag til forbedringer

Vi foreslår at gentænke informationsstrukturen, så informationerne fordeles mere jævnt i de enkelte hovedkategorier. Alle hovedkategorier må gerne have indhold i form af undersider, og brugen af undersider på fjerde niveau må gerne reduceres. Desuden kan navnene på hovedkategorierne med fordel forkortes eller forenkles.

I forlængelse heraf bør man overveje nødvendigheden af at have to separate topmenuer. Vi foreslår at indarbejde den indholdsrige del af den sekundære topmenu i den primære. Det kan gøres ved at slå kategorierne ”Om kommuneplanen” og ”Velkommen” sammen til en hovedkategori, der placeres i den primære topmenu. Bjælken over den primære topmenu kan efterfølgende bruges til støttefunktioner, såsom en printfunktion, en søgefunktion og et sitemap.

I den forbindelse er der en støttefunktion vi savner, og som ville lette brugen af hjemmesiden for svagtseende: Mulighed for at justere skriftstørrelsen.

Hvad angår informationerne på siden ”Tips og Tricks”, ”Ofte stillede spørgsmål” og ”Appetitvækker”, finder vi det mere hensigtsmæssigt at indarbejde dem på relevante undersider, for eksempel på undersider indeholdende kort.

 

4. Sprog og formidling

Iagttagelser vedrørende sprog og formidling

Teksten på forsiden er som nævnt meget sparsom, og derfor vil vi ikke gøre den til genstand for en tekstanalyse. Det vil vi til gengæld gøre med teksten på undersiden Hovedstruktur og retningslinjer/Kulturhistorie.

Teksten på undersiden består af ”brødkrummer”, en overskrift og en brødtekst, der på forbilledlig vis ikke er længere, end at den kan være på et skærmbillede. Teksten rummer endvidere mange links. Fraværet af resumé og mellemrubrikker betyder, at teksten ikke umiddelbart lader sig skimme – der er ikke noget, som øjet kan hæfte sig ved. Brugeren får heller ingen hjælp i form af en underrubrik, der fremhæver pointen eller budskabet i teksten. Alt i alt betyder det, at læseren selv skal gøre et stort arbejde for at forstå teksten.

Sprogligt er der flere gode elementer: Sproget fremstår helt uden korrekturfejl, det rummer flest aktive verber, og sætningerne har en fin længde uden alt for mange indskud. Dog er der brugt mange sammensatte og fagspecifikke ord: ”fortidsmindeområder”, ”bevaringsinteresser”, ”landskabsarealer” og ”kirkelandskaber” er nogle eksempler. Teksten har et lixtal på 60, hvilket karakteriserer en meget svær tekst, svarende til faglitteratur på akademisk niveau og lovtekster. Det betyder, at tekstens tilgængelighed ikke er optimal.

Undersiden rummer ingen billeder eller andre illustrationer. Dermed er den typisk for websitet, der generelt er meget teksttungt. Vi anslår, at websitet rummer 85 procent tekst og 15 procents illustrationer, næsten udelukkende i form af kort.

 

Forslag til forbedringer

Teksterne på undersiderne kan gøres mere skimmevenlige ved brug af resumé og under- og mellemrubrikker. Med mellemrubrikkerne kan man give brugerens øje noget at hæfte sig ved, og man ville kunne fremhæve indholdsmæssige nøgleord. Resuméer og underrubrikker, gerne med modtageren/læseren i fokus, vil også fremme skimmevenligheden.

Desuden kan teksterne blive mere tilgængelige ved at løsne op for de sammensatte ord (”fortidsmindeområder” kan for eksempel blive til ”områder med fortidsminder”) og ved at reducere brugen af fagterminologi.

Vi anbefaler desuden at indsætte billeder på undersiderne for at skabe et mindre teksttungt og mere imødekommende udtryk.

 

5. Interaktive elementer og features

Iagttagelser vedrørende kort

Kortene er hjemmesidens eneste interaktive elementer. Tre typer interaktive kort optræder: emnespecifikke kort, geografisk specifikke kort og et globalt kort.

De emnespecifikke kort er placeret på tredje niveau i hovedkategorien ”Hovedstruktur og retningslinjer”. De åbnes i nye browservinduer. Brugeren kan zoome på kortene, printe dem, se en forklaring af markeringerne under overskriften ”Signatur” og klikke visninger fra og til ved at trykke på et plus-symbol i kortets højre side.

De geografisk specifikke kort findes på andet niveau i kategorien ”Rammer for lokalplanlægning”. De er integrerede på undersider og har samme funktioner som de emnespecifikke kort.

Det globale kort befinder sig i kategorien ”Søg i planen” og åbner i et nyt vindue. Her er mulighed for at printe, zoome, åbne som pop-up, se en forklaring af markeringerne under overskriften ”Signatur” og at få vist forskellige emner, der er opstillede på en liste til venstre for selve kortet. Hverken pop-up-funktionen eller signatur-funktionen virker dog.

Fælles for de interaktive kort er, at brugen af dem kræver øvelse. Der gives ingen vejledninger i, hvordan man bruger kortene, på de sider, hvor de optræder. Enkelte vejledninger optræder andetsteds, hvilket vi har beskrevet ovenfor. Hvis brugeren ikke finder dem, er hun henvist til selv at lære sig at bruge kortene og deres forskellige funktioner gennem trial-and-error-metoden.

 

Forslag til forbedringer

Som udgangspunkt bør alle funktioner på det globale kort virke.

Vi anbefaler, at man laver en støtteside med undervisning i, hvordan man bruger kortene – især de globale kort, som aktuelt ikke har nogen vejledende tekst. Støttesiden eller guiden må gerne bestå af mange billeder (fotos, screendumps eller tegninger) og få ord efter devisen ”show, don’t tell”, og den skal være tilgængelig, når kortene er åbne.

Udarbejdet af Xylofon A/S, september 2009

Til toppen


 

Netværk om udvikling af nye digitale kommuneplaner