Logo
Indholdsoversigt     
 
FORSIDE KOMMUNERNES ERFARINGER BRUGERNES DOM ANMELDELSER FRA EN FAGMAND

Du er her: Home ANMELDELSER FRA EN FAGMAND Gribskov - anmeldelse af website

   
  Struer - anmeldelse af website
  Faaborg-Midtfyn - anmeldelse af website
  Haderslev - anmeldelse af website
  Holstebro - anmeldelse af website
  Høje-Taastrup - anmeldelse af website
  Frederikshavn - anmeldelse af website
  Rudersdal - anmeldelse af website
  Gribskov - anmeldelse af website
  Baggrund for anmeldelser

Gribskov - anmeldelse af website


Gribskov Kommune har udarbejdet deres kommuneplan 2009 i digitalt format, og nedenstående anmeldelse sætter spot på kvaliteter og giver forslag til forbedringer.

Baggrunden for anmeldelsen ses her, og den er lavet med udgangspunkt i denne tjekliste.

 

Indholdsfortegnelse - klikbar:

1. Resumé af forslag til forbedringer

2. Design/løsning

3. Informationsarkitektur og navigation

4. Sprog og formidling

5. Interaktive elementer og features

 

1. Resumé af forslag til forbedringer

·          Indsætte billeder på websitet – og gerne af mennesker – og indarbejde interaktive elementer

·          Reducere mængden af tekst på forsiden og sørge for, at den henvender sig direkte til brugerne af websitet

·          Korrekturlæse tekst på forsiden

·          Udbedre fejl i linket fra topbjælken til forsiden

·          Mindske antallet af menupunkter og evt. forkorte/forenkle menupunkternes navne

·          Overveje at lave en forside, hvor venstremenuen ikke allerede er foldet ud

·          Erstatte de passive verber med aktive verber på undersider og sænke forekomsten af sammensatte ord

·          Fjerne nummereringen af tekster på undersider

·          Større linjeafstand i tekst i bokse i højre side

·          Overveje om tilbage-funktionen og indekset skal forblive på websitet. Hvis ja, skal indekset gennemgås grundigt

·          Fremhæve hjælpefunktionen i det globale kort yderligere

 

2. Design/løsning

Overordnede iagttagelser

Designet er enkelt med brug af få, men markante farver. Der er brugt megen ”white space”, hvilket giver et luftigt helhedsindtryk trods den ganske store tekstmængde. I kraft af de benyttede elementer og måden, de er placeret på i forhold til hinanden (med en topmenu med støttefunktioner, en venstremenu med primære navigeringsmuligheder og et tekstfelt i midten), fremstår websitet som klassisk, gennemskueligt og uden de store overraskelser. Det fremstår dog samtidig noget stillestående og udynamisk på grund af fraværet af billeder og af interaktive elementer.

 

Iagttagelser vedrørende design af forsiden

Forsiden fremtræder lys med enkelte, markante farver. Det lyse helhedsindtryk opvejer til dels det faktum, at forsiden er temmelig teksttung med en venstremenu der virker forholdsvis omfattende – formentlig fordi den er ”foldet ud”, så alle underpunkter i menupunktet ”Forside” (der åbenbart og lidt utraditionelt er en kategori i informationsstrukturen) vises.

Øverst på forsiden ses et topfelt med kommunes logo og et stiliseret landskab i naivistisk stil, der fungerer som et forsidelink (linket virker dog ikke). Herunder ses en topmenu med støttefunktioner og søgefelt på mørkegrøn baggrund – samme mørkegrønne farve, som bruges i landskabsbilledet ovenfor. Vi har positivt noteret os, at meget vigtige støttefunktioner som justering af skriftstørrelse og oplæsning af tekst er til stede. Den grønne farve fra topfeltet optræder også i sidens venstremenu, hvor den markerer det punkt i menuen, som er aktivt. Og farven går igen i et felt i højre del af siden med genveje til forskellige dele af sidens indhold. Over genvejsfeltet og umiddelbart under topmenuen ses et kort over kommunen, og under feltet er en feedbackfunktion i form af e-mail-adresse angivet.

Mellem feltet til højre og venstremenuen er et bredere tekstfelt midt på siden. Her er en brødtekst og under den en mellemrubrik efterfulgt af en liste pressemeddelelser. Man skal man scrolle en smule (vi skulle i hvert fald) for at se al teksten i midterfeltet. Under pressemeddelelserne optræder en tekst om borgermøde, og siden afsluttes med en tværgående, mørkegrøn bjælke med kontaktoplysninger til kommunen.

Ingen billeder optræder på forsiden.

 

Iagttagelser vedrørende design af undersider

Vi har valgt at se på undersiden Trafik og tekniske anlæg/Parkeringspladser.

med en landskabstegning og en topmenu – og et defekt link til forsiden – går igen. Det samme gør venstremenuen, bortset fra at et andet menupunkt nu er aktiveret og dermed grønt. Som forsiden har også undersiden et midterfelt med tekst og et højrefelt. I feltet til højre optræder to elementer: Øverst et grønt felt, hvor toppen er en illustration i samme stil som landskabsbilledet i topbjælken, efterfulgt af hvid tekst på mørkegrøn baggrund. Et rustrødt felt med sparsom tekst er placeret under det grønne felt. På andre sider er feltet ikke rødt, men karrygult.

Ingen billeder optræder på undersiden. Vi anslår, at den procentuelle fordeling af tekst og illustrationer på websitet som helhed er 85/15. De eneste illustrationer, som vi har set, tager form af kort.

 

Forslag til forbedringer

Først og fremmest vil vi anbefale, at man indarbejder billeder på websitet. Det vil give et mere imødekommende indtryk og skabe en følelse af, at websitet henvender sig til mennesker, og at det handler om rammer for menneskers liv.

Mængden af tekst på forsiden er ganske stor, hvilket gør den svær at overskue for brugeren. En reduktion af tekstmængden i det midterstillede tekstfelt vil gøre forsiden mere tilgængelig og imødekommende. Desuden kan man overveje at lave en forside, hvor venstremenuen ikke allerede er foldet ud – det vil også reducere mængden af informationer, som den besøgende skal overskue på forsiden.

Teksten i boksen til højre på siden – genveje på forsiden og sammenhængende tekst på den beskrevne underside – står meget tæt med kort linjeafstand, og er dermed svær at læse. For genvejene på forsiden betyder det, at de flyder sammen og er svære at få et overblik over. En grafisk justering af linjeafstanden vil gøre teksten i de højrestillede bokse lettere at læse eller danne sig et overblik over.

Gribskov Kommune bør i højere grad bruge forsiden som ”spiseseddel” med en række korte tekster og links, der fortæller brugeren, hvad der er af interessante informationer inde på hjemmesiden.

Linket fra topbjælken og til forsiden er defekt, men bør selvsagt virke.

 

3. Informationsarkitektur og navigation

Iagttagelser vedrørende informationsstruktur – kategorier og niveauer

Venstremenuen, der præsenterer websitets hovedkategorier, rummer ni menupunkter.  Skemaet herunder viser, hvor mange sider, niveauer og undersider pr. niveau, der ligger under de enkelte hovedkategorier.

 

Kate-gori nr.

1. For-side

2. Visi-oner og målsætninger

3. Hvad gælder for mig?

4. Byer og lands-byer

5. Land-skab, natur og jordbrug

6. Sommer-hus-områder og fritid

7. Trafik og tekniske anlæg

8. Rammer for lokal-planlæg-ningen

9. Rede-gørelse og mijø-vurdering

Antal sider på 2. niv-eau

7

6

0

6

8

7

12

3

9

Antal sider på 3. niv-eau

0

3

0

6

18

3

16

15

19

 

Som skemaet viser, benytter websitet sig af tre niveauer. Det finder vi positivt, idet det bidrager til at lette navigationen på websitet. Undersiderne er nogenlunde jævnt fordelt på de forskellige kategorier, både i andet og tredje niveau. To kategorier skiller sig ud: Nr. 1, der ikke rummer undersider på tredje niveau, og nr. 4, der hverken har undertekster på andet eller tredje niveau.

Antallet af menupunkter – ni – er i den høje ende og forholdsvis mange at overskue for brugeren. Desuden har en del menupunkter lange og snørklede navne: ”Visioner og målsætninger”, ”Landskab, natur og jordbrug”, ”Sommerhusområder og fritid” ”Rammer for lokalplanlægningen” og ”Redegørelse og miljøvurdering”. De lange navne hæmmer brugerens mulighed for let og hurtigt at overskue menupunkterne.

 

Iagttagelser vedrørende navigation og støttefunktioner

Navigationen ved hjælp af venstremenuen fungerer udmærket. Det samme gør vigtige støttefunktioner som ”brødkrummer”, sitemap og søgefunktionen. Vi har kun enkelte kommentarer til dem: I sitemappet er medtaget et fjerde niveau i informationsstrukturen, hvilket kan forvirre, da dette fjerde niveau ikke er synligt i venstremenuen. I visningen af søgeresultaterne fremgår det ikke, hvilke kategorier de enkelte søgeresultater befinder sig under. Det ville ellers formentlig højne brugerens overblik over søgeresultaterne.

Også printfunktionen fungerer upåklageligt.

”Til forsiden”-funktionen i form af linket i topbjælken virker dog som tidligere nævnt ikke, og det forudser vi kan skabe problemer for mange brugere, selv om de også kan komme til forsiden via venstremenuen.

To støttefunktioner undrer vi os over: En tilbage-funktion og et indeks, begge placeret i topbjælken. Tilbage-funktionen finder vi unødvendig; brugeren vil ikke forvente en sådan funktion på et website og vil formentlig bruge tilbage-funktionen i sin webbrowser i stedet. Det samme gælder indekset – et element, som sjældent ses på websitet (men ofte i tryksager), hvor en god søgefunktion overflødiggør det. Vi tvivler derfor på, at indekset vil blive brugt. Indeksets brugbarhed kræver endvidere, at emnenavne er indlysende og utvetydige. Det er ikke tilfældet her. For eksempel er der tre poster, der hedder ”Helsinge”, men som dækker over tre forskellige undersider – som altså indekseres under samme navn. Det skyldes formentlig, at indekset er automatisk genereret.

 

Forslag til forbedringer

For at lette navigationen foreslår vi at mindske antallet af menupunkter. Måske kunne informationerne under de to menupunkter uden undersider på andet/tredje niveau placeres andetsteds på websitet? Ved samme lejlighed kan menupunkternes navne med fordel forkortes og forenkles, hvis det er muligt.

Fejlen i ”til forsiden”-funktion i topbjælken bør udbedres. Desuden bør man overveje, om tilbage-funktionen og indekset skal forblive på websitet. Begge vurderer vi som overflødige. Hvis man insisterer på, at websitet skal rumme et indeks, skal et sådant gås grundigt igennem af menneskeøjne.

 

4. Sprog og formidling

Iagttagelser vedrørende sprog og formidling

Det midterste felt på forsiden rummer som tidligere beskrevet en række tekster. Tilsammen er de ganske omfattende. Den øverste af teksterne, som ikke har nogen overskrift, er præget af lange, sammensatte ord (”sommerhusområder”, ”landområderne” og ”ændringsforslag”). De lange ord resulterer i et lixtal på 47. Det svarer til tekster af den type, der findes i saglige bøger, populærvidenskabelige værker og akademiske udgivelser. Kommuneplanen er tekstens mest hyppige subjekt, hvorimod hverken afsender eller modtager fremstår som subjekter i teksten. Teksten rummer med andre ord ingen eksplicitte henvendelser til modtagerne. En mangelfuld korrektur betyder endvidere, at en del kommafejl optræder.

Om den nederste tekst på forsiden bemærker man, at den er forældet, idet den omtaler et møde, der fandt sted i juni 2009. Mødet er tekstens mest hyppige subjekt, og så omtaler teksten eksplicit sine modtagere med ordet ”alle”.

Alt i alt er forsideteksterne præget af fraværet af menneskelige subjekter, hvilket giver et upersonligt og uimødekommende indtryk. Det uimødekommende indtryk understreges ved, at de er skrevet i et svært tilgængeligt sprog.

Vi har valgt at se på undersiden Trafik og tekniske anlæg/Parkeringspladser. Teksten her har en overskrift, hyppige mellemrubrikker, korte paragraffer og punktopstiller. Alle elementer, som fremmer den besøgendes mulighed for at danne sig et overblik over teksten. Den mulighed kunne blive endnu bedre, hvis mellemrubrikkerne ikke var nummererede, og hvis hovedbudskabet optrådte allerøverst i teksten frem for, som nu, i 2. paragraf.

Tekstens skimmevenlighed nedsættes desværre af dens mange passive verber (ikke mindst er verbet ”anlægges” hyppigt brugt) og sammensatte ord som ”byplanvedtægt”, ”parkeringsarealer” og ”etagebebyggelse”. De sammensatte ord giver et lixtal på 46 – se ovenfor. Desuden har sproget tendens til at være stift og tungt. Det illustrerer tekstens indledende ord: ”Følgende generelle retningslinjer er gældende …”. Andetsteds bruges vendingen ”om fornødent”, hvilket er med til at skabe et stift, bureaukratisk sprogligt udtryk. Det forstærkes af de nummererede mellemrubrikker.

Teksten på undersiden er så lang, at vi var nødt til at scrolle for at se hele teksten. På andre undersider har vi set endnu længere tekster.

 

Forslag til forbedringer

Vi anbefaler, at man på forsiden henvender sig mere direkte til brugerne, så de føler sig velkomne på hjemmesiden og får en fornemmelse af, hvad de kan bruge den til. Vendinger som de følgende kan med fordel bruges: ”Her finder du …”, ”på hjemmesiden kan du”, ”Hvis du vil vide, …” osv. Det skal bemærkes, at der er tiltag hertil i form af genvejene til højre på siden. Men den dominerende forsidetekst rummer stort set ingen henvendelser til de besøgende på websitet.

Desuden bør forsiden korrekturlæses.

Teksten på undersiderne kan blive mere levende ved at erstatte de passive verber med aktive verber og ved at sænke forekomsten af sammensatte ord. Desuden bør nummereringen af tekster på undersider fjernes.

 

5. Interaktive elementer og features

Iagttagelser vedrørende kort

De eneste interaktive elementer, vi har identificeret, er kort. De optræder i to typer: et globalt kort og et detailkort.

Det globale kort er placeret under Hvad gælder for mig/Søg i det digitale kort, og er desuden tilgængeligt i form af links fra mange undersider. Kortet har temaer, som man kan slå til og fra og derudover en række funktioner: Brugeren kan zoome og panorere i kortet, bevæge sig frem og tilbage mellem kortvisninger, få informationer knyttet til kortet, få tips til brug af kortet, se mål, foretage ”redlining”, se kortet i pdf-format, søge på adresser og slette markeringer. Flere af funktionerne åbner i små selvstændige dialogbokse. Desuden viser en dialogboks i nederste højre hjørne kortets koordinater. I øverste højre hjørne findes en hjælpefunktion og en signaturforklaring. Alt i alt er der tale om et avanceret kort med mange funktioner, som det tager tid at lære at bruge. Det tager hjælpefunktionen dog højde for, så måske skal den fremhæves yderligere?

Detailkortene er placeret på forskellige undersider, for eksempel på Byer og landsbyer/Landsbyer/Kort til landsbyer og på Landskab, natur og jordbrug/Landskab/Kort til landskab. Her har brugeren mulighed for at zoome, at panorere, få information og søge på adresse. Under kortene er placeret en kort brugsvejledning, hvilket vi finder meget positivt.

 

Forslag til forbedringer

Fordi støttefunktioner i forbindelse med kortene er så gode, har vi ikke mange kommentarer til forbedringer. Eventuelt kunne hjælpefunktionen i det globale kort fremhæves yderligere i grafisk henseende, så man ikke risikerer, at den besøgende ikke får øje på den.

Andre interaktive elementer i form af for eksempel videoklip eller afstemninger kunne indarbejdes for at give hjemmesiden et mere levende og dynamisk udtryk.

Udarbejdet af Xylofon A/S, september 2009

Til toppen


 

Netværk om udvikling af nye digitale kommuneplaner