Her kan du se vores aktuelle udvalg af kurser, arrangementer, webinarer og netværk.
Hvis du ikke finder det kursus, I har brug for, så kan vi tilbyde at skræddersy et kursus, der er tilpasset netop din kommune eller organisation.
Kommende kurser
Afholdte kurser
Dansk Byplanlaboratorium udvikler projekter og indgår i samarbejder, der kan være med til at kvalificere planlægningen – enten gennem nye erkendelser eller gennem formidling af gode resultater.
Kontakt os gerne hvis du har en ide til et relevant projekt eller et udviklende samarbejde, der kan være med til at skabe bæredygtige byer og landskaber.
Nuværende projekter
Afsluttede projekter
Få nye værktøjer og lad dig inspirere af gode cases og holdninger fra nær og fjern. Her kan du finde temasider, udgivelser fra Dansk Byplanlaboratorium og Byplanhistorisk udvalg. Du kan også læse magasinet Byplan Nyt og finde de seneste holdninger fra Dansk Byplanlaboratorium.
Du må meget gerne selv bidrage – skriv debatindlæg i Byplan Nyt eller skrive et indlæg til ByplanBlog.
Trygge boligområder
Digital by
Dansk Byplanlaboratorium er en tværfaglig uafhængig institution, der siden 1921 har sat byplanlægning på dagsordenen.
Byplanlaboratoriet skaber debat om aktuelle planlægningsspørgsmål, opbygger kompetencer og formidler ny viden. Det sker gennem deltagelse i udviklingsprojekter, afholdelse af kurser, seminarer, webinarer og konferencer samt udgivelse af publikationer, magasinet Byplan Nyt samt denne hjemmeside.
Hovedparten af Byplanlaboratoriets udgifter finansieres via indtægtsdækket virksomhed. Resten dækkes af tilskud fra myndigheder, institutioner og private virksomheder.
NYP - Netværk for Yngre planlæggere
FAB - Foreningen af Byplanlæggere
Park og Naturforvalterene
Byplanhistorisk Udvalg
Plan22+
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Bestil Byplan Nyt
Læs mere om tilmelding, priser og praktiske oplysninger på Byplanmødet 2023.
BORDPLAN
TILMELDING Tilmeldingen til Byplanmødet er lukket. Vil du på venteliste til en plads, så skriv en mail til db@byplanlab.dk.
Download en deltagerliste her.
Download velkomstbrev med praktiske informationer.TILMELDING OG PRISER: EARLY BIRD INDTIL 16. JUNI 2023: 5.600 kr. for tilskudsgivere og 7.500 kr. for ikke-tilskudsgivere. NORMALPRIS FRA 17. JUNI 2023: 6.200 kr. for tilskudsgivere og 8.500 kr. for ikke tilskudsgivere. Tjek, om du er tilskudsgiver her.
Prisen inkluderer frokost torsdag-fredag, middag og aftenarrangement, udflugter og deltagermateriale. Overnatning er ikke inkluderet i deltagerafgiften, og arrangeres af deltageren selv.
Tilmeldingen er bindende fra den 29. juni. Herefter refunderes beløbet ikke. Det er dog muligt at ændre navn på deltager frem til den 28. september (1 uge før afholdelse).OVERNATNING & TRANSPORT Overnatning i forbindelse med Byplanmødet indgår ikke i billetprisen og arrangeres af deltageren selv. Der er masser af hoteller i Aarhus, så vi har ikke indgået samarbejde med Organizer i år. DGI-huset ligger centralt lige ved Aarhus Hovedbanegård. Der er derfor Ikke arrangeret transport til og fra hoteller.
PRAKTISKE OPLYSNINGER
Ankomst & afslutning Byplanmødets hovedprogram torsdag og fredag formiddag finder sted i DGI-huset i Aarhus, Værkmestergade 17, 8000 Aarhus C. Vi afslutter Byplanmødet på Aarhus Rådhus, Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C. Begge er i gåafstand fra Aarhus Hovedbanegård.
Navneskilt – din billet Når du ankommer til Byplanmødet torsdag morgen, får du et navneskilt udleveret, der fungerer som billet til alle dele af Byplanmødet. Navneskiltet skal bæres synligt begge dage og viser hvilken session og udflugt, du skal deltage i.
Transport under Byplanmødet Sessionerne torsdag eftermiddag foregår i DGI-Huset og i Aarhus. Der vil være mulighed for bus til og fra sessionslokaler, som ligger udenfor gåafstand fra DGI-huset.
Sessioner torsdag Sessioner afholdes torsdag kl. 15-17 rundt omkring i Aarhus. Find link til hvor din session afholdes herunder:
A: Byg byens politik -vilde problemer, bypolitik og bystrategiB: Blandede bolig- og erhvervsområderC: CO2-reduktion i planlægningenD: Globale tendenser i byudviklingE: Planlægning for fremtidens mobilitetF: Boligudbud på landetG: Natur og landskab i sommerhusområderneH: Transformation af bygningsarvenI: Planloven og demokratietJ: Hvad nytter projekterne?K: Bæredygtig byudvikling - helt fra startL: Boligmarkedet i en krisetid
Udflugter fredag Husk paraplyen og det praktiske tøj. Desværre ligger det udenfor vores kapacitet at planlægge dagens vejr. Udflugter gennemføres uanset vejret.
Særlige behov På Byplanmødet ønsker vi, at der er adgang for alle. Er du dårligt gående, kan du med fordel vælge udflugt 10 eller 12, når du vælger udflugt fredag. På disse udflugter skal du stadig kunne klare enkelte trapper og kortere gådistancer. Er du kørestolsbruger eller har et særligt behov i forhold til de fysiske rammer på Byplanmødet, så giv os mulighed for at tage hensyn ved at sende os en besked på db@byplanlab.dk.
Bagage Der vil være mulighed for at stille din bagage i DGI-huset torsdag og fredag morgen. Skal du på udflugt med bus om fredagen, kan du tage din bagage med i bussen. Skal du på byvandring, har du mulighed for at opbevare din bagage i DGI Huset, og hente den efter afslutningen på rådhuset.
Festmiddagen torsdag aften Aftenarrangementet finder sted i DGI-huset i Aarhus, Værkmestergade 17, 8000 Aarhus C. Der er ikke arrangeret transport til og fra hoteller, medmindre du har særlige behov.
Tilmeldte fra samme organisation/kommune bliver som udgangspunkt placeret ved samme bord, men har du helt særlige ønsker kan du skrive til os og booke bord i perioden 13.-20. september. Det er altså ikke nødvendigt at booke bord for at sidde sammen med kolleger.
Afslutning og hvordan kommer man hjem? Fredagens udflugter afgår fra DGI-huset kl. 10.30 og slutter kl. 14.00, hvor vi alle mødes på Aarhus Rådhus til en keynote ved den canadiske Peter MacLeod om fremtiden for demokratiet og en fælles afslutning.
Fotografering og sociale medier Under Byplanmødet vil vi elske, hvis I vil tage fotos af de ting, I oplever og dele med os andre. Brug hashtagget #byplanmødet.
Vær opmærksom på, at vi fotograferer under Byplanmødet og lægger fotos på sociale medier. På grund af GDPR-reglerne skal vi oplyse, at billederne kun vil blive brugt som PR for arrangementet.
Yderligere spørgsmål? Kan du ikke finde svar på dine spørgsmål? Skriv til Pil Kleinschmidt på pbk@byplanlab.dk
Læs mere om årets tema her.
Dyk ned i programmet her og find præsentationer fra oplægsholdere.
Se et udpluk af de oplægsholdere du kan høre på Byplanmødet 2023
Torsdag den 5. oktober kl. 15.00-17.00.
Fredag den 6. oktober kl. 10.30-14.00.