Drift og videreudvikling af den digitale kommuneplan
Baggrund
Hvilke opgaver der skal arbejdes med i perioden frem til produktionen af næste kommuneplan? Det spørgsmål har Høje-Taastrup Kommune stillet sig ved evaluering og erfaringsopsamling af forløbet omkring digitalisering af kommuneplanen.
Baggrunden er, at en digital kommuneplan fortsat skal udvikles, vedligeholdes og opdateres efter den første store udrulning i forbindelse med høring og vedtagelse. Arbejdet med den digitale plan antager mere karakter af drift, og det vil være hensigtsmæssigt med overblik over delopgaver/emner, målgruppe, ansvarlig for opgaven og tidsrammen for opgavernes udførelse.
Nedenstående skema kan bruges til at skabe dette overblik.
Systematik - skema
Tid |
Ansvarlig |
Emne og udgangspunkt |
Målgruppe |
|
|
Brugervenlighed - arbejdet tager udgangspunkt i anbefalingerne fra brugerundersøgelsen & anmeldelsen, samt kommunens egne erfaringer fra www.htk.dk |
Alle |
|
|
Miljøcentrets sagsbehandling af kommuneplantillæg, lokalplaner mv. - arbejdet tager udgangspunkt i et tlf.-interview med sagsbehandleren hos Miljøcentret |
Miljøcentret/Staten |
|
|
Kommunens egen sagsbehandling af byggesager mv. - arbejdet tager udgangspunkt i et fokusgruppeinteview/workshop med sagsbehandlerne |
Sagsbehandlere |
|
|
Tilretning af regionale kortdata, til visning i zoom på kommune- og ejendomsniveau.
Unøjagtigheder, og fejl i regionale data skal rettes. De regionale temaer skal gennemgås og rettes til |
Miljøcentret/staten |
|
|
Udbredelse af brugen af den digitale plan, eksempelvis til ejendomsmæglere og andre professionelle brugere. Workshop overvejes |
Professionelle eksterne brugere |
Inspiration til planlægning og afvikling af tlf.-interview, fokusgruppeinterview og workshop henvises til metodedelen af Plan09-projektet om digitale kommuneplaner - Brugerundersøgelser hvordan.
Kontakt: Dorte Færregaard Jensen, Høje-Taastrup Kommune, DorteJe(snabel-a)htk.dk
|