Her kan du se vores aktuelle udvalg af kurser, arrangementer, webinarer og netværk.
Hvis du ikke finder det kursus, I har brug for, så kan vi tilbyde at skræddersy et kursus, der er tilpasset netop din kommune eller organisation.
Kommende kurser
Afholdte kurser
Dansk Byplanlaboratorium udvikler projekter og indgår i samarbejder, der kan være med til at kvalificere planlægningen – enten gennem nye erkendelser eller gennem formidling af gode resultater.
Kontakt os gerne hvis du har en ide til et relevant projekt eller et udviklende samarbejde, der kan være med til at skabe bæredygtige byer og landskaber.
Nuværende projekter
Afsluttede projekter
Få nye værktøjer og lad dig inspirere af gode cases og holdninger fra nær og fjern. Her kan du finde temasider, udgivelser fra Dansk Byplanlaboratorium og Byplanhistorisk udvalg. Du kan også læse magasinet Byplan Nyt og finde de seneste holdninger fra Dansk Byplanlaboratorium.
Du må meget gerne selv bidrage – skriv debatindlæg i Byplan Nyt eller skrive et indlæg til ByplanBlog.
Trygge boligområder
Digital by
Dansk Byplanlaboratorium er en tværfaglig uafhængig institution, der siden 1921 har sat byplanlægning på dagsordenen.
Byplanlaboratoriet skaber debat om aktuelle planlægningsspørgsmål, opbygger kompetencer og formidler ny viden. Det sker gennem deltagelse i udviklingsprojekter, afholdelse af kurser, seminarer, webinarer og konferencer samt udgivelse af publikationer, magasinet Byplan Nyt samt denne hjemmeside.
Hovedparten af Byplanlaboratoriets udgifter finansieres via indtægtsdækket virksomhed. Resten dækkes af tilskud fra myndigheder, institutioner og private virksomheder.
NYP - Netværk for Yngre planlæggere
FAB - Foreningen af Byplanlæggere
Park og Naturforvalterene
Byplanhistorisk Udvalg
Plan22+
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Bestil Byplan Nyt
I Hamar inviterede kommunen det globale netværk indenfor i en kreativ omdannelsesproces af byens torv. En stor del af den internationale kommunikation foregik på en online platform.
En digital crowdsourcing-kampagne skulle skaffe ideer og finansiering til fornyelse af bycenteret i byen Bristol. De store investorer lader vente på sig, men den digitale platform har givet nyt liv til det lokale fællesskab.
I dag har mere end halvdelen af landets kommuner en aktiv facebookside. Svendborg er en af dem. Facebooksiden startede i 2010 som en informationskanal, men har siden 2013 desuden fungeret som en ekstra kommunikationskanal for kommunen.
I Bristol taler borgerne med byinventaret. Ved at sende sms’er til postkasser, lygtepæle, skraldespande osv. har de delt deres minder og tanker om byens rum. Initiativet ”Hello Lamp Post” fokuserer på leg og er et bevist modstykke til de mange andre Smart City initiativer.
I Liverpool har tre ildsjæle fået en idé, der skal give borgere og besøgende en grønnere og mere imødekommende by. To hævede vejbaner i et infrastrukturelt knudepunkt skal i stedet for en bekostelig nedrivning, forvandles til en svævende bypark.
Som en del af den kommunale områdefornyelse på Østerbro har Odense kommune ved hjælp af GPS-tracking kortlagt en gruppe udsatte borgeres færden i byen. Det har skaffet viden om, hvor kommunen kan placere mobile hellesteder for misbrugere.
Hvordan får vi borgere, erhvervsliv og foreninger til at tage medansvar og hjælpe med at finde løsninger på samfundsudfordringer? Det har Egedal Kommune forsøgt at finde svar på ved hjælp af den digitale crowd sourcing platform TAG DEL Egedal.
I Boston bruger kommunen digitale medier til at skabe opbakning om byens klimaplan og få flere unge engageret i byens udvikling. Kampagnen Greenovate Boston benytter sig af forskellige dialogredskaber – både traditionelle møder og digitale medier. Kommunen har udarbejdet en politik for brugen af sociale medier, som har sikret den interne organisering og forankring af den digitale kampagne.
Kan computerspil nedbryde magtrelationer, tiltrække flere unge og udvikle det traditionelle borgermøde? I Boston blev computerspillet Participatory Chinatown designet som del af Masterplanprocessen for Chinatown.
I Malmö har de interesseret sig for, hvordan man kan bruge nye digitale værktøjer, til at inddrage bred skare i dialogen om udviklingen af byen. Det kræver planlægning, markedsføring og et godt kendskab til sin målgruppe.