Der "pitches" på livet løs og "Vandhuls"-deltagerne lytter og tager notater. Foto: Plan09
NABC-metoden
Metoden til idéudvikling blev anvendt på seminaret den 22. maj i Vejle, arrangeret af Plan09. Formålet var at skærpe projektideerne til Plan09s 2. udbudsrunde, der havde deadline i sensommeren 07. NABC-metoden er til systematisk ideudvikling, og anvendes bl.a. til programudvikling i DR. Læs også Plan09s publikation om metoden.
En række personer ("pitchere"), præsentere eller "pitche" deres ideer på otte minutter og med brug af max fem powerpoint-slides. Herefter går pitcher med ideen i et såkaldt "vandhul" og modtager systematisk feedback fra deltagerne på workshoppen.
Ikke mindre end 17 personer ("pitchere") meldte sig med en projektide de gerne vil præsentere, eller "pitche" som det hedder i metodesprog. Derfor udbød Plan09 en lang række workshops - alle om fagligt relevante emner.
Der var otte konsulenter med Klaus Henriksen fra Mediekonsulenterne i spidsen tilstede for at guide deltagerne igennem NABC-metodens intense forløb på 25 minutter fra pitch-start til afrunding.
Læs om 'NABC for øvede' - med flere konkrete metoder til at arbejde med metoden.
Alt det øvrige d. 22. maj 07
Dagens program og de 17 projektideer
Videoklip
Hans Peter Svendler, Realdanias direktør
Gertrud Jørgensen, forskningschef i afdelingen for By- og Landskabsstudier i centret for Skov & Landskab ved Københavns Universitet.
Marie Stærke, borgmester i Køge Kommune
Tove Larsen borgmester i Aabenraa Kommune
Jørn Sørensen, borgmester i Holbæk Kommune
Ole Stilling, direktør i Hillerød Kommune
Borgerne på gaden har også meninger.
Der blev plads til frokost i det tætpakkede program, og så tilbage til noterne. Foto: Plan09
Powerpoints
fra to af formiddagens foredragsholdere:
Pernille Blach Hansen - om politisk ejerskab og strategisk udvikling (pdf)
Dennis Lund (NB: 9 MB - pdf) - om byforståelse og planprincipper.
Opmærksomme lyttere til Mats Olssons oplæg om "Politikken og plankulturen er afgørende for resultatet".