Denne side linker til tre artikler om New York baserede Environmental Simulation Centers & Michael Kwartlers og deres arbejde med borgerinddragelse og "Planning and Design Decision Support Systems" eller visualiseringsværktøjer.
Breaking Down Barriers
I artiklen "Breaking Down Barriers" fra januar 2006 udpeges på kun 6 sider interessante lessons learned fra en samarbejdsprojekt mellem universitet, myndigheder og borgere indenfor åbenland-planlægning i landsbyen Roslyn, Washington State. Artiklen er skrevet af Graeme Aggett og Chris McColl fra Central Washington University og peger på, at anden generation af visualiseringsværktøjer, eks. Community Viz, tilbyder real-time visualiseringer, er i stand til at illustrere alternative planforslag med god kontrast og mere generelt, at visualiseringsværktøjer er med til at øge tilgængeligheden af planforslag og problematikker for ikke-fagfolk. Men samtidig peges der i artiklen på, at værktøjerne er for svært tilgængelige for nogle borgere, at de stiller store krav til datakvaliteten for at fungere, og at udgiften til værktøjerne er høje. Endelig var borgerne tøvende overfor brugen af værktøjerne, hvis det involverede og driftshjælp af udenforstående og dermed af folk som ikke kendte de lokale politiske processer og magtforhold.
Se artiklen - klik her.
Environmental Simulation: Michael Kwartler Draws People Into Process
Denne artikel peger på en interessant forskel mellem 3D-animationer & 2D-gengivelser og real-time simulationer: hvor det første egner sig bedre til markedsføringsformål er det sidste mere velegnet til hurtigt at fremstille en række af alternative planideer på samme område. Artiklen, som er fra januar 2006, lister en række simulationsværktøjer der bruges aktuelt i planprocesser. Den går videre med to case-stories fra Santa Fe og Hawaii, hvor ESC i partnerskab med planlæggere og procesfolk faciliterer borgerinddragelsen ved hjælp af netop visualiseringsværktøjer. I den ene case lufter en planlægger sine bekymringer for, om de flotte visioner, som er resultatet af borgernes visionsproces, bliver realiseret. Den færdige plan vil skulle "filtreres" af developpere, lovgivning og planfaglige kriterier. Artiklen har sit hovedfokus på Michael Kwartler, der er chef for ESC, og bringer hans forudsigelser for udviklingen indenfor simulationsværktøjer: en "policy simulator", der skal kunne afspejle den samlede afledte effekt på bymiljøet af ændringer i skatter og afgifter.
Se artiklen - klik her.
Modernizing Democracy: Computer Aided Citizen Participation and Decision-making in Planning
Dette er Michael Kwartlers manuskript til en forelæsning/oplæg på Ford Foundation, september 2006. Her peger han på idegrundlaget for ESCs softwareudvikling og projekttilrettelæggelse i Robert Dahls demokratiopfattelse samlet i fire kriterier: Gode demokratiske beslutninger skal rumme 1) Effektiv deltagelse 2) Lige adgang til at stemme i beslutningsfasen 3) Lige adgang til information 4) Mulighed for at påvirke dagsordenen. Kwarf relaterer disse kriterier til opbygningen og faciliteterne i visualiseringsværktøjer. Herefter omtaler han i overordnede vendinger ESCs egenudviklede værktøj/software Community Viz og peger på John Deweys læringsideer om "learning by doing" som grundlaget for procestilrettelæggelsen. Deltagende borgere skal være med til at udvikle og prioritere planløsninger udfra kriterier, der er konsensus omkring i en iterativ proces, som anvender visualiseringsværktøjer med en lav anvendelsestærskel mht. tid og computer-færdigheder. Kwarf peger på fire cases med Ground Zero-processen som den første, hvor Dahls kriterier ikke blev imødekommet. De øvrige tre er ESC-projekter (!), hvor Kwarf peger på, at de deltagende borgere er blevet mødt med mere åbne spørgsmål eller det som man med danske termer kan kalde "det blanke papir". Alslutningsvist peger han på et frugtbart samspil mellem borgerinddragelse og IT for offentligheden/borgerne på fire punkter: a) adgang til store mængder af forståelige data b) der stilles klare valgmuligheder op c) fundamentalt forskellige beslutningsmuligheder visualiseres på stedet og hurtigt d) gode visualiseringsmuligheder skaber et mere dynamisk handlingsrum.
Se artiklen - klik her.
|