Logo
Indholdsoversigt     
 
FORSIDE KOMMUNERNES ERFARINGER BRUGERNES DOM ANMELDELSER FRA EN FAGMAND

Du er her: Home BRUGERNES DOM Brugerundersøgelse - hvordan? Brugerundersøgelse - færdigt plansite

   
  Faaborg-Midtfyn
  Frederikshavn
  Gribskov
  Haderslev
  Høje-Taastrup
  Holstebro
  Rudersdal
  Struer
  Brugerundersøgelse - hvordan?
  Brugerundersøgelse - design
  Brugerundersøgelse - færdigt plansite
  Sådan gjorde vi

Brugerundersøgelse - færdigt plansite


Brugerundersøgelsen gennemføres på baggrund af en indledende afklaring af centrale forhold og der peges herunder på øvrige opmærksomhedspunkter:

 

Formål

Hvis man ønsker at gennemføre en brugerundersøgelse af sit plansite, skal man først og fremmest gøre sig klart, hvad formålet er med undersøgelsen. Formålet bør afklares først, da det har betydning for den metode, man vælger til dataindsamlingen i brugerundersøgelsen. I det tilfælde, hvor man ønsker at få brugernes syn på et eksisterende plansite, vil der primært være fokus på, hvad der fungerer/ikke fungerer på sitet, således at man kan revidere/optimere sit site på baggrund heraf. Der vil dog også være mulighed for at have fokus på den fremtidige brug af siden på baggrund af brugernes inputs til hvilket indhold, de vil være interesserede i og har brug for. 

Målgruppe

Det er helt centralt, at man forud for en brugerundersøgelse laver en konkret analyse af både aktuelle men også potentielle brugere af plansitet. Udgør målgruppen primært professionelle interessenter (ejendomsmæglere, landmålere, journalister etc.)? embedsmænd og politikere? interesseorganisationer? og/eller borgerne? Og ønsker man at kommunikere med alle disse målgrupper (og hvordan?), eller vil man fokusere sin kommunikationsindsats mod nogle af målgrupperne? Når man har foretaget en kortlægning heraf, er det vigtigt at vælge en metode, hvor man kan få afdækket de konkrete brugeres synspunkter og vurderinger af plansitet.

Metode

Hvis formålet er at optimere eller revidere et eksisterende website er det oplagt at anvende f.eks. telefoninterviews. Dette forudsætter dog, at man har fået identificeret sin målgruppe. Med telefoninterviews kan brugerne se plansitet på skærmen samtidig med, at de bliver stillet en række spørgsmål. En metode, der kan højne kvaliteten af vurderingen. Dog skal man gøre sig klart, at en grundig dataindsamling af høj kvalitet forudsætter, at man har udpeget de temaer og tilhørende spørgsmål, man ønsker at få besvaret i undersøgelsen.  Samtidig skal det være personer, der er vant til at indsamle data og stille de rigtige spørgsmål, der skal gennemføre dataindsamlingen, så man får indsamlet centrale og brugbare data.

Brug af resultater

Forud for gennemførelsen af undersøgelsen er det ligeledes vigtigt at gøre sig klart, hvad man vil bruge resultaterne af undersøgelsen til, og hvordan man vil bruge dem i det videre arbejde.  Disse overvejelser kan bidrage til en fokuseret dataindsamling og give mulighed for eventuelle hensigtsmæssige justeringer af dataindsamlingen undervejs.

Udarbejdet af COWI A/S

Tilbage til toppen


 

Netværk om udvikling af nye digitale kommuneplaner