Kommunikationsplan

Allerede når procesplanen for hele arbejdet med planstrategi og kommuneplan udarbejdes, bør der laves en plan for, hvordan kommunikationen om arbejdet skal forløbe. Du kan altid spørge kommunikationsafdelingen om hjælp til dette.
Som minimum bør en kommunikationsplan indeholde målsætninger, budskaber og kanaler samt roller, ansvar og tidsplan for kommunikationsindsatsen. Med andre ord er det en oversigt over, hvilke målgrupper, der skal have viden om arbejdet, hvordan de skal have den, hvornår og af hvem.

Planen kan fx skitsere, hvilke aktiviteter, der skal foretages i forbindelse med, at arbejdet med planstrategi indledes. Det kan være afholdelse af møder med interessenter, det kan være henvendelser til pressen, hvor politikere udtaler sig, en nyhed på kommunens hjemmeside og intranet, så også medarbejderne er informeret om arbejdet m.m.

På den måde er alle involverede klar over, hvornår de forskellige dele af arbejdet vil blive kommunikeret til offentligheden og internt – og hvem der har ansvar for at gøre det.

En væsentlig del af kommunikationsplanen er også på forhånd at udarbejde spørgsmål/svar-papirer til fx forvaltningschefer og politikere, så alle er skarpe på de væsentligste budskaber og ved, hvad de skal svare ved henvendelser fra pressen.

  • Lav en kommunikationsplan.