Elevator-pitch
Populært sagt skal idéen kunne pitches på en elevatortur. Kan du formulere idéen i en sætning, så modtageren forstår den, så er du godt på vej. Det er derfor vigtigt, at du selv kan forklare idéen kort og præcist. Så kan uddybningen altid komme efterfølgende.
Tjek det i en elevator eller blot ved at sætte en tidsbegrænsning på. Max 5 minutter til at forklare idéen og gerne til en, der ikke ved noget som helst om området i forvejen. Det kan være ægtefællen, der ikke er inde i dit fagområde, men potentielt kunne være en af dem, der senere bliver bruger af det du skal udvikle.
God tur!
Swot
En swot-analyse er en enkel måde at vurdere en idé på undervejs. Der er fire områder at vurdere idéen på. Bemærk at der startes med det positive først for at få en passende flyvehøjde, før nedskydningen går i gang.
De fire områder er:
Strenghts/Styrker
Weaknesses/Svagheder
Opportunities/Muligheder
Threats/trusler
Et eksempel: Der er en idé om at lave en økologisk legeplads på indre Nørrebro. Hvis vi kører den idé gennem en swot-analyse kunne det se således ud:
Styrker:
Økologi er bæredygtigt
Økologi bevarer vores jord på længere sigt,
Økologi giver børnene et sundt sted at lege.
Økologi øger børnenes bevidsthed om bæredygtighed.
Svagheder kunne være, at børnene ikke ved, at økologi er godt og at de ikke gider lege der bare p.g.a dét.
Mulighederne kunne være, at det smitter af på omgivelserne, så de bliver mere bevidste om økologi og at der kommer flere økologiske legepladser i byen
Truslerne kunne være de uøkologiske omgivelser, der kan ødelægge legepladsen
Analysen giver umiddelbart et klart indtryk af idéens styrke og hvor der skal gøre noget for at gøre den stærkere.
Skrevet af Kirstine Vinderskov for Plan09
Tilbage til NABC-forsiden.