Præsentationsfasen

Her handler det om, hvordan du skal præsentere den idé du har udviklet og vurderet. Der er otte råd at forholde sig til.


Når du har udviklet din idé med hjælp af NABC og eventuelt andre idéudviklingsværktøjer og har vurderet den, er den klar til præsentation for dem du skal afsætte idéen til. Det kan både være en ”kunde” eller en bruger, men det kan også være din chef eller kolleger.

1. Du skal tage udgangspunkt i et væsentligt og ikke-opfyldt behov hos nogle brugere. Find frem til, hvem der er kernebrugerne.
Tag fx. ud steder hvor din idé skal bruges eller find nogle, der kunne repræsentere den brugergruppe du forestiller dig . Hvis din idé fx. er den økologiske legeplads er det oplagt at tage ud og besøge nogle af byens legepladser og tale med nogle af deres brugere, både børnene og forældrene.

2.  Du skal beskrive, hvad der er det helt særlig i dit projektforslag.
Frem for at bruge tid på hvordan det ligner alle de andre projekter og idéer inden for feltet, så hold fokus på det der ikke ligner: Den originale idé. Fx. hvad adskiller den økologiske legeplads fra andre legepladser og ikke hvor meget den ligner andre (for hvorfor så overhovedet lave den?)

3. Du skal overveje, hvilke fordele og positive effekter lige præcis denne tilgang giver.
Fokuser på det særlige ved den tilgang, der er valgt her i forhold til alle de andre. Fokus på alle fordelene ved den foreslåede fremgangsmåde og ikke ulemperne.

4. Du skal overveje ideens risici og fordele.
Det vigtigt og overbevisende, at der er arbejdet med idéen hele vejen rundt og derfor skal det også illustreres, at der er taget højde for eventuelle problemer. Her kunne der fx. ligge en swot-analyse bag. Hvis du her opdager, at ulemperne i præsentationerne overskygger fordelene, så må du skrotte ideen og finde en ny.

5. Du må højst bruge 8 minutter, når idéen pitches.
Klarhed og præcision er vigtigt både i pitch, men også i udviklingsfasen. Lad være med at bruge for lang tid ad gangen på de forskellige faser. Sørg for, at der er energi i forløbet og vend eventuelt tilbage til en fase, frem for at bliver for længe i den samme.

6. Du må gerne bruge billeder, tegne på en flip-over eller bruge power points. Men max 5 slides.
Billeder siger ofte mere end ord og med tidsbegrænsning kan man få sagt meget med de rigtige illustrationer/billeder. Herudover giver det en variation og dermed øget opmærksomhed fra tilhørerne.

7. Du skal øve dig! På kollegaer, ægtefællen eller hunden. Alle, der vil lytte i otte minutter.

8. Du skal tænke på målgruppen for din præsentation.

Der er forskel på, hvad kollegerne skal høre og hvad direktionen skal høre, for at blive betaget og overbevist om din ide. Benyt dig af det, når du præsenterer din originale idé.

Tilbage til NABC-forsiden.

Skrevet af Kirstine Vinderskov for Plan09.

Plan09s eksempelprojekt om digitale kommuneplaner

  Kommuneplan2009 
Gode råd til kommunerne


  To verdener mødes
Samarbejde med fælles vision


  Co-Creation
Involvér andre tidligt i dit arbejde


Skrevet af:

05.03.08

Til toppen Print Send til en ven
Miljøministeriet Realdania