Planstrategi for Århus

Et er selve den 150 sider lange planstrategi, der giver perspektiverne for Århus Kommune de kommende 20-30 år. Det andet er processen bag tilblivelsen og det kan du læse om her.


Indhold

Planstrategi i et langsigtet perspektiv
Planprocessens forløb
Indhold – enigheder og uenigheder 
Det elektroniske borgerpanel 
Den videre proces
Tidligere omtale af Århus som eksempelprojekt 

Planstrategi i et langsigtet perspektiv

Planstrategi 2008 for Århus Kommune handler om de store linier for Århus’s udvikling i et 20-30 års perspektiv. Planstrategien skal give svaret på en række udfordringer. Blandt de vigtigste udfordringer er, at Århus som Vestdanmarks hovedby og drivkraft for udviklingen i store dele af Østjylland har behov for at finde plads til mange nye arbejdspladser og til de mange der gerne vil bo i Århus, samtidig med at Århus fortsat er velfungerende og attraktiv at leve i.

Som en yderligere udfordring er der mange tegn på, at byerne og regionerne må tage de globale miljøhensyn langt mere alvorligt end hidtidig, fx som følge af den globale opvarmning, og dermed sørge for, at byerne og regionerne er indrettet, så belastningerne på miljøet minimeres.

 
Foto: Århus Havn, der er under forvandling.

Der kan endvidere peges på, at kvalitet i bymiljøer og landskaber og sunde omgivelser i dag er en naturlig del af borgernes krav til velfærden.Planstrategiforslaget indeholder et konkret forslag til byudviklingsstrategi og et konkret forslag til strategi for det åbne land - og i forbindelse hermed et konkret bud på sammenhængen mellem de to strategier.

Planprocessens forløb

Fællesråd og en række af kommunens interesseorganisationer har været inddraget i udarbejdelsen af forslaget til planstrategi i tråd med princippet om tidlig inddragelse i Århus-modellen for borgerinddragelse. Der har blandt andet været afholdt lokale møder med fællesråd, repræsentanter for det åbne lands interesser og en ekstern følgegruppe, sammensat af en række forskellige interessegrupper i Århus Kommune.
Undervejs har deltagerne givet inputs til aktuelle udkast fra den faglige proces omkring planstrategiarbejdet. Nogle af udkastene har haft en meget foreløbig karakter – og der er løbende sket ændringer.
I forbindelse med dialogprocessen vedrørende planlægningen for det åbne land har der været gennemført et særlig intensivt dialogforløb. Dette indgår som eksempelprojekt i Plan09.
Et centralt element i dialogforløbet har været tre halvdags temamøder med de grønne interessenter i januar, marts og april 2007. I hvert af de tre møder blev deltagerne præsenteret for det seneste resultat af det faglige arbejde med udkast til planstrategi. Der var mulighed for at kommentere de præsenterede udkast. Undervejs i processen havde alle interessenterne mulighed for at præsentere forslag til centrale temaer og strategielementer i planstrategiens åbent land – del.
Fra processens begyndelse blev der lagt stor vægt på kommunikation om spillereglerne for dialogen. Centralt var, at det eksterne samarbejde fandt sted endnu før medlemmerne af Århus Byråd havde haft lejlighed til at forholde sig til indholdet i planstrategiarbejdet. Derfor blev alle deltagere bedt om behandle oplysninger på dialogmøderne fortroligt. Det var forvaltningens vurdering, en sådan fortrolighed var en nødvendig forudsætning for den høje grad af åbenhed om de faglige overvejelser undervejs i processen.
En anden vigtig præmis var, deltagerne i den tidlige borgerinddragelse var orienteret om, at dialogforløbet skulle forbedre kvaliteten af det beslutningsgrundlag, som senere ville blive forelagt byrådsmedlemmerne – men at borgerinddragelsen ikke ville begrænse byrådets handlemuligheder. Udgangspunktet har således været, at borgerinddragelsen ikke skal erstatte, men understøtte den demokratiske proces i byrådet.
Forvaltningen vurderer, at ikke mindst åbenhed om spilleregler og præmisser og grundig forventningsafstemning har gjort den utraditionelle procesform mulig.

Indhold – enigheder og uenigheder

Forud for det sidste dialogmøde havde Århus Kommune opsamlet og bearbejdet alle bidrag og tilkendegivelser, hvorefter deltagerne blev præsenteret for et oplæg til planstrategi for det åbne land, hvor der i vid udstrækning var sket en indarbejdning og afvejning af de fremkomne synspunkter.
Blandt det indholdsmæssigt væsentligste udbytte af dialogforløbet kan nævnes følgende punkter:

  • Der synes at være forankring for udviklingen af naturnetværk baseret på ådalssystemerne som et vigtigt tema i planlægningen.
  • Der synes at være grundlag for enighed om en multifunktionel udvikling af områder i det åbne land med naturmæssige, ressourcemæssige (primært grundvand) og rekreative kvaliteter.
  • Der synes at være mulighed for en ligeværdig dialog om og afstemning af landbrugets interesser i udvikling og investeringssikkerhed på den ene side og interesser i byudvikling og rekreative og naturmæssige hensyn i det åbne land på den anden side.

Processen har båret præg af en relativt høj grad af konsensus på centrale områder. Blandt andet synes der at være sammenfaldende syn på ådalssystemernes betydning hos frilufts-, natur- og landbrugsinteresser.
Objektivt set er der en vis interessedivergens mellem landbruget og andre interessenter, når det gælder landbrugets udvikling i konkurrence med andre anvendelser af det åbne land. Denne perspektivforskel har imidlertid ikke antaget konfliktkarakter. Forklaringen er muligvis todelt: Dels har flere nøglepersoner i dialogen haft en særdeles konstruktiv indstilling til processen og en grundlæggende forståelse for og anerkendelse af de interesser, de øvrige deltagere repræsenterer. Og dels har der blandt flere repræsentanter for natur- og friluftsinteresser været en opfattelse af, at natur- og friluftshensyn ikke nødvendigvis står i modsætning til det moderne erhvervslandbrugs interesser i investeringssikkerhed og sammenhængende drift.

Det elektroniske borgerpanel

Parallelt med dialogforløbet med det åbne lands interessenter er der med hjælp fra analyseinstituttet Epinion Capacent gennemført en elektronisk spørgeskemaundersøgelse blandt et panel af borgere i Århus Kommune. Spørgeskemaundersøgelsen har sigtet mod at afdække borgernes præferencer i relation til det åbne land. Blandt de resultater af undersøgelsen, som navnlig har haft betydning i forbindelse med formuleringen af det aktuelle planstrategiforslag, kan nævnes følgende:

  • Borgerne i Århus Kommune værdsætter i høj grad de grønne kvaliteter i Kommunen.
  • Nærhed til grønne områder – navnlig skove og kyster – har stor betydning for borgernes bopælsvalg.
  • En væsentlig andel af borgerne foretrækker rekreative muligheder tæt på bopælen frem for store og højt profilerede rekreative områder.

Hvor har processen virket stærkest?
Det forslag til strategi for det åbne land, som indgår i det planstrategiforslag, som er behandlet i Århus Byråd, indeholder følgende hovedmålsætninger:

  • Den skarpe grænse mellem by og land skal fastholdes.
  • Der skal skabes mere og bedre natur i Århus Kommune.
  • Borgerne skal have adgang til et sammenhængende net af rekreative stier.
  • Lokale friluftsmuligheder omkring eksisterende og nye byer skal fremmes.
  • Fremtidens vandforsyning er et vigtigt fokusområde.
  • Landbruget skal have muligheder for at udvikle forskellige byrettede nicheprodukter og oplevelsestilbud. Endvidere skal det undersøges, om det er muligt at lokalisere arealer til fremtidens store landbrug.
  • Udvikling af samarbejde med landbruget om naturplejeopgaver og adgang til det åbne land.

Strategien for det åbne land er i høj grad et resultat af den gennemførte tidlige dialog, som har givet megen inspiration og værdifulde bidrag til planstrategiudkastet. Processen har ikke mindst haft betydning for planstrategiforslagets behandling af fordeling af rekreative områder og deres lokalisering i forhold til byområder og for dialogen mellem landbrugs-, natur-, frilufts- og byudviklingsinteresser i det åbne land.

Den videre proces

Forslaget til Planstrategi 2008 og Agenda 21 – redegørelse for Århus Kommune er i offentlig høring frem til 2. november 2007. Derefter vil Århus Kommune udarbejde planstrategien i endelig udgave. Den endelige planstrategi forventes byrådsvedtaget i starten af 2008.
Som et element i høringsprocessen er der afholdt møde med kredsen af grønne interessenter medio september 2007. I den forbindelse er der foretaget en opsamling af aktørernes syn på det fremlagte planstrategiforslag.
Planstrategien vil herefter være grundlaget for arbejdet med forslaget til ny kommuneplan. Undervejs i processen frem mod den endelige kommuneplan, som skal være færdig i 2009, vil der blive indlagt høringsrunder m.v., som vil give mulighed for ny dialog og debat om indholdet i planlægningen. Det Grønne Råd er i den sammenhæng en helt central dialogpart. Foreløbig er det derfor aftalt, at der holdes et nyt dialogmøde med gruppen i foråret 2008.

Tidligere materiale om Århus som eksempelprojekt

Fx projektplanen og status fra forsommeren 2007

Plan09s eksempelprojekt om digitale kommuneplaner

 

Plan09
Sekretariatet
Haraldsgade 53
2100 København Ø
tlf. 72 54 47 81
Plan09@blst.dk

Skrevet af:

25.10.07

Til toppen Print Send til en ven
Miljøministeriet Realdania