Evaluering

Et ønske om bæredygtig byudvikling og et godt bymiljø nødvendiggør at se på sammenhænge mellem byfortætning, kollektiv trafik, parkering og privat bilisme.

 

Download evalueringen fra pixi-samlingen (pdf).

Baggrund

 

Fremtidens byudvikling i Roskilde skal ske i form af fortætning af den allerede eksisterende by at bevare den grønne ring udenom byen. For at skabe en bæredygtig byudvikling og et godt bymiljø er det nødvendigt at se på sammenhænge mellem byfortætning, kollektiv trafik, parkering og privat bilisme.

Plan09-projektet ”Byen trykker” om byfortætning og kollektiv trafik var forankret i Planafsnittet i samarbejde med Park og Vejafdelingen.

 

Collagen har været et ikon for fortætningsprojekt i Roskilde gennem hele projektforløbet.

Metode

En desk-research, der indsamlede erfaringer fra otte byer, som er sammenlignelige med Roskilde i forhold til størrelse, projekttype, bystruktur og kontekst.

En traditionel byarkitektonisk analyse – undersøgelse af rummeligheder for at underbygge eksisterende KP-rammer og danne grundlag for den videre planlægning og beregninger i analyse af busruter.

To borgerinddragelsesforløb: et traditionelt med indbudte og tilmeldte borgere, samt et AT forløb (Almen studieforberedelse, der er nyt tværfakultært gymnasiefag) på Roskilde Gymnasium.

 

En kortlægning og analyse af traceer for kollektiv trafik.

 

 


Kortlægning af mulige traceer for kollektiv trafik er baseret på eksisterende busstop og anlagt tæt på byudviklings- og omdannelsesområder.

Erfaringer

Samarbejde på tværs af afdelinger
Som led i projektet er der introduceret en ny måde at samarbejde på, hvor arbejdsgruppen består af medarbejdere fra forskellige afdelinger frem for udelukkende chefer. Det har skabt stor glæde, men i starten skabte det et stort ressourceforbrug for at vænne sig til den nye situation. Konklusionen er dog at der i sidste ende ikke bruges flere ressourcer.

Den fælles holdånd og vilje for at få projektet til at lykkes og blive til noget brugbart er helt klart udslagsgivende for fremdriften.

Frugtbar inddragelse gennem AT forløb
Roskilde Kommune har udarbejdet et oplæg til et AT forløb (”Almen studieforberedelse”, der er nyt tværfakultært gymnasiefag) på Roskilde Gymnasium for at få de unge i kommunen til at drøfte fortætning. Lærerne har taget godt mod udfordringen og gjorde meget for at formidle problemstillingerne ved fortætning til eleverne.

Eleverne har været meget engagerede og udsigten til at kunne få indflydelse på fremtiden har givet dem mod på opgaven. Det har været et berigende forløb, som kan overraskende viden. Et lignede AT forløb vil kunne bruges i andre sammenhænge.

 

Artiklen fra Fjordbyerne viser et uddrag af gymnasieprojektet, som har kastet en masse viden af sig. Da artiklen var en blandt rigtig mange, var det forhåbningen, at den debat gymnasieprojektet har skabt, er bragt ind i borgernes hjem via en kanal som ikke er kommunen.

Omlægning af bustrafik
Analyserne af bustrafik var mere ressourcekrævende end forventet viser, da det var et stort arbejde af få koordineret kommunens trafikplanlægning med Movias og rådgiverens analyser. Analyserne er dog meget givtige, da de viser at der er meget stort passagepotential i at sammentænke fortætning med en omlægning af busdriften. Beregningerne viser at omlægges busdriften med en ændret linieføring vil det medføre 40.000 flere passager årligt. Læs mere om de forskellige mulige tiltag med op til 2,84 mio. passager årligt.

Ømtålelig diskussion
For at fortætningsprojektet skal lykkes, skal det bygge på tre ligeværdige ben – kollektiv trafik, fortætning og ændring af parkeringsforholdene i bymidten. Det har under hele Plan09-processen været tanken, at parkeringen skal samles perifert i parkeringshuse. Så udvalgte parkeringsarealer i midtbyen enten kan bebygges eller friholdes for at skabe bedre byrum.

Men forvaltningen i Roskilde har skubbet den politiske drøftelse af parkering og parkeringshuse, da det er en ømtålelig diskussion. Men diskussionen om parkering skal afklares, før visionen om fortætning og en bedre kollektiv trafik kan lykkes.

Tilbage til hovedsiden med Roskilde eksempelprojekt.

Skrevet af:

04.12.09

Til toppen Print Send til en ven
Miljøministeriet Realdania