Tilbage i april 2008 vedtog politikerne en trafikpolitik der, i forlængelse af den tidligere kommuneplan, beskriver at bymidten skal opleves bilfri og alternative transportformer skal prioriteres. Efterfølgende vedtog politikerne i august 2008 en personbefordringsplan, som på baggrund af Plan09 projektet sigter på at opprioritere højfrekvente buslinier.
Tidligt i Plan09 forløbet har byrådet været præsenteret for tankerne i Plan09 projektet og fortætningsstrategien på et forårsseminar, og vedtaget at det er den rigtige retning at arbejde i for kommunens vedkommende. Inden vedtagelse af forslag til kommuneplan09 har politikerne igen ved et forårsseminar nikket godkendende til Plan09 projekt og fortætningsstrategien som den rigtige vej frem.
Politikerne støtter dermed fuldt ud den strategiske del af processen. Det, der er den store udfordring nu, er at få politikerne til at nikke ja til reelle økonomiske og fysiske initiativer, for at forvaltningen kan udmønte strategien. Eksempelvis er det en stor politisk balancegang, om det er fornuftigt at indføre betalingsparkering, hvilket finansieringsmæssigt er en forudsætning for at etablere parkeringshuse langs indre ringvej. Endvidere bliver det interessant om politikerne tager initiativ på vegne af den kollektive trafik. Initiativ, der vil medføre indskrænkning af bil kørebaner på visse veje og investeringer i markedsføring af og etablering af de nye busruter.
Et politikerseminar 3. juni 2009 skal give forvaltningen grønt lys og økonomi til de fysiske tiltag - og dermed også virkeliggørelsen af plan09 projektet og dele af indholdet i den kommende digitale kommuneplan.