Projektet blev afsluttet d. 21. oktober 2009 med en evaluering.
Download printvenlig udgave af evalueringen fra pixi-samlingen (pdf).
For at indfri forskellige brugeres behov ifht. en digital kommuneplan, forsøger mange af eksempelprojektets kommuner sig med en portal-indgang, som fx Haderslev. | |
Baggrund
10 kommuner udviklede deres bud på næste generation af digitale kommuneplaner. Arbejdet foregik dels hjemme i egen kommune og dels samlet på netværksmøder. De 10 kommuner fokuserede på forskellige arbejdsopgaver i udviklingen af deres digitale kommuneplan, afhængig af egne udfordringer og motivation. Ni ud af 10 kommuner kom i mål med en driftssikker digital kommuneplan.
Eksempelprojektets erfaringer, faganmeldelser af resultaterne og en brugerundersøgelse er udførligt beskrevet på projektets subsite.
Metoder
| Research om hjemmesidens brugere præsenteres godt i form af personas.
Personas er fiktive arketyper, der illustrerer typiske brugssituationer. At beskrive brugerne med personlige træk gør dem levende, og de fungerer som repræsentanter for målgrupperne. Skabelonen udfyldes med en arketype for hver målgruppe. Og alle, der skriver til websitet, skal inden start overveje, hvilken persona teksten er til.
|
Dyk ned i tips til design af website.
Erfaringer
Valg af software
Der er i hovedtræk to veje at vælge imellem: Man kan købe standardsoftware som konsulenthusene udbyder, og man kan få udviklet kommunens cms-system til at omfatte webgis og dermed en digital kommuneplan. Netværket har erfaringer med begge valg, og erfarede desuden, at valg af software også betyder valg af projektorganisation og ledelsesfokus på opgaven.
Design af website
En digital kommuneplan er et website mere end en kommuneplan! I hvert fald ifølge besvarelserne i brugerundersøgelsen. Derfor er det afgørende at bruge tid og ressourcer på design af hjemmesiden. Det vidste netværket godt, men ”sikker drift” og kommuneplan-indholdet i de større, nye kommuner gav rigeligt af arbejde i sig selv. Derfor blev der ikke overskud i netværket til at ”lege” med at udnytte det digitale medies spilleregler og forcer optimalt. Og det ses også i resultaterne – de digitale kommuneplaner. Se detaljer i brugerundersøgelsen og fagmandens anmeldelser.
|
En prototype er en funktionel visualisering af den fremtidige løsning. Der udarbejdes typisk en prototype for hver type af side, fx pr. niveau på hjemmesiden. Prototypen inkluderer: - Struktur, dvs. rækkefølge og delvis placering af navigationselementer
- Information om indhold og delvis placering.
- Flow- og proces, dvs. hvordan informationers indbyrdes forhold og rækkefølge er.
Prøv forskellige muligheder og test undervejs, om prototyperne imødekommer de forskellige personas behov.
|
Produktion
Netværkets gjorde sig tre overordnede produktionserfaringer:
1) Organiseringen af arbejdet er vigtig, netop fordi en digitalisering af planer rummer mulighed for at sprede produktionen organisatorisk på flere afdelinger og geografisk på flere lokationer.
2) GIS-databaser og kort har de fleste kommuner oplevet som vanskelige arbejdsopgaver. Kortproduktion tager længere tid end forventet, og de forskellige fagtraditioner mellem planlæggere og GIS-folk kan vanskeliggøre kommunikation og forventningsafstemning.
Netværket er derudover stødt ind i endnu en udfordring med produktion af kort til den digitale kommuneplan. Konkret har indberetningen af kommuneplanen til Plansystem.dk stillet nye krav om en tværgående datastruktur, hvor kommunerne har fået brug for GIS-kompetancer i større omfang og tidligere i planarbejdet.
3) Kommunikation og sprog skal de traditionelle planmiljøer i kommunerne rette fokus mod. Inddrag kommunikationskompetencer både i tilrettelæggelsen af produktionen ved fx at sende planlæggere på ”skriv-til-nettet”-kurser, i projektledelsen, men prioritér også tid til sproglig kvalitetssikring inden planen går online.
Politisk behandling
Det er en vigtig opgave for projektgruppen bag den digitale kommuneplan at introducere politikere og øvrige embedsmænd til det nye kommuneplanformat. Netværket har forskellige erfaringer, fx i form af et tidligt intromøde i forbindelse med, at sidestruktur og layout blev etableret. Formålet med mødet var at etablere politisk ejerskab til den digitale plan. En anden kommune præsenterede planen samtidig med indledende budgetforhandlinger, og politikerne kunne over en bred front se det fikse i at anvende en digital plan. Det var magtpåliggende for Planafdelingen, at planens politiske behandling foregik uden tekniske svinkeærinder og knaster for at komme krav om en printet/trykt udgave i forkøbet.
Vil du vide mere?
De 10 kommuner i netværket deltog med en til to medarbejdere i netværket. Klik dig videre til en oversigt over kontaktpersonerne i netværkets kommuner.
Tilbage til hovedsiden med eksempelprojekter om Kommunplan09.