Cittaslow-stafetten – nu som handlingsguide og værktøjskasse
Af: Helle Juul Kristensen, 23 marts 2009
Den 5. - 6. marts afholdt vi et symposium om ’Bykvalitet og livskvalitet i mellemstore danske kommuner’ - og snart kommer der redigerede video-optagelserne fra udvalgte oplæg her på siden. Sideløbende med planlægningen af Symposiet begav stafetten sig ud på sin nye vigtige opgave: at beskrive en handlingsplan og en værktøjskasse for Cittaslow-arbejdet i Svendborg, at få politisk godkendelse og at gå igang med at blive virkeliggjort.
|
Stafetten godkendt som platform for Cittaslow-handling
Læs en opsamling af de mange kvalitetsdiskussioner i 2008 i dokumentet kaldet 'CittaSlow-Stafetten' (pdf). Heri beskrives de udviklede værktøjer til borgerdialoger og planlægning i tilknytning til Cittaslow. Byrådet har godkendt ’Stafetten’ som platformen for arbejdet med Cittaslow i Svendborg fra 2009.
opsamlingen er udarbejdet af Lene Bak og Johan Bramsen fra Pluss Leadership.
|
Vejen til kvalitet i liv, omgivelser, fødevare og samvær
Målet er, at Cittaslow-konceptet skal understøtte Svendborgs udvikling med kvalitet i liv, omgivelser, fødevarer og samvær. 'Cittaslow-stafetten' formulerer de prioriterede indsatsområder og projekter, hvorigennem Cittaslow i Svendborg udmøntes. Blandt de konkrete initiativer, hvorigennem Cittaslow bliver virkeliggjort kan eksempelvis nævnes 'Kulturarvshavne', 'På forkant med klimaforandringer', 'Kulinarisk Kontor', 'Cittaslow i detailhandlen', 'Cittaslow i børnehøjde' og 'Livskvalitet i hverdagen i pleje- og dagcentre'.
’Stafetten’ er også - som direkte forlængelse af kvalitetsdiskussionerne i 2008 - grundlaget for den fortsatte debat og refleksion om kvalitet i tilknytning til Cittaslow, eksempelvis som det vil ske oplevelsesruter og events med overskriften 'Tankegangen'.
Der skal samarbejdes om kvalitet
Medlemskabet af Cittaslow opnår man som bekendt kun, hvis man som kommune allerede har igangsat tiltag at værne om naturkvaliteter, bykvaliteter, lokale produkter m.v. Udfordringen ligger i at sikre og skabe rammer, der kan give borgere og besøgende oplevelsen af livskvalitet og at bevidstgøre om, konkretisere, synliggøre og forstærke de særlige lokale kvaliteter.
|
|
For Cittaslow er noget man gør. Men det er ikke Kommunen alene, der skal løse alle opgaverne. I 'Cittaslow-stafetten' har vi derfor også understreget, at det er en proces, der involverer mange parter. Men at Svendborg Kommune ved at have valgt det kvalitetsorienterede Cittaslow-koncept som politisk mål påtager sig stafetten at få de andre med: erhvervslivet, turismen, de handlende, og øvrige borgere og grupper. Det vil ske ved at understøtte samarbejdsprocesser, være opsøgende, igangsættende, involverende, koordinerende og netværkende og ved fortløbende hjælpe med at synliggøre resultaterne.
Anbefalinger til dialogmetoder og arbejdsform
Formålet med Plan09-eksempelprojektets kvalitetsdiskussionerne ud fra Cittaslow-filosofien har været at få Cittaslow elementer implementeret i dialogen i Svendborg og at finde eksisterende elementer i Svendborg, der skal indgå i Svendborgs særlige udgave af Cittaslow.
Lene Bak og Johan Bramsen fra Pluss Leadership har været kyndige rådgivere og konsulenter på involveringen af de mange parter i diskussionerne i 2008. Ud fra procesforløbets erfaringer og resultater har de opstillet en række anbefalinger til valg af metoder (pdf), og som overordnet peger på:
-
Planlægning og åbenhed.
-
Klarhed om rammer, roller, rammer, relevans.
-
Ta´ de involverede alvorligt.
-
Alt er ikke lige vigtigt.
-
Spilleregler eller værdigrundlag.
-
Gi ejerskab og forpligtelse.
-
Form understøtter indhold.
-
Husk egne rækker.
-
Det offentliges rolle – skal fornyes.
Læring: Tid, tydelighed og vedholdenhed
Fra konsulenternes anbefalinger vil jeg især fremhæve to læresætninger. Den ene siger:
'Cittaslow er en holdning – en måde at arbejde og tænke på – og ikke en pengetank. Cittaslow er en bedre måde at realisere allerede eksisterende planer, ideer og projekter på. Cittaslow er praktisk samarbejde om at forbedre kvalitet'.
Den anden læresætning siger:
'En vanskelighed ved den valgte arbejdsform er, at Cittaslow går på tværs af etablerede systemer og arbejdsdelinger – det kommunale, det private og det civile - og skal gøre det, hvis det skal give mening. Det kræver, at alle véd, at Cittaslow også er/kan være deres opgave – ikke en ny opgave, men en ny måde at løse opgaver på, der kan bygge på såvel selvstændige initiativer som partnerskaber. Denne erkendelse tager det tid, tydelighed og vedholdenhed at udbrede. Svendborg er nået et stykke, men det kræver en indsats, før Cittaslow er til stede i alle forvaltnings- og forretningsområder'.