Mobilitetsstrategien og konsekvensanalyse

Uden en implementering af tiltagene i mobilitetsstrategien og konsekvensanalysen vil der i Stationszonen kunne opføres 70.000 etagemeter mindre nyt byggeri end hvis tiltagene ikke iværksættes.

 

Mobilitetsstrategien og konsekvensanalysen afdækker, hvordan der kan skubbes på balanceforholdet mellem byggeri og trafik. Ved at arbejde med udviklingsbilleder med scenarioer for byggeri forsøges afdækket hvornår trafikken "bryder sammen" og hvilke indsatser der skal bringes i spil for at ændre trafikbilledet.

I Stationszonen er der allerede i dag kapacitetsproblemer på vejnettet - særligt i myldretiden. Så ud over at tackle den fremtidige trafik til Stationszonen ser mobilitetsstrategien også på potentialet for forbedringer af det eksisterende trafikbillede.

Mobilitetsstrategien introducerer en vifte både generelle tiltag og lokale tiltag, eksempelvis loft over antal parkeringspladser, mobilitymanagement med forskudte uddannelsesmødetider, nye centrale cykelstier, broforbindelse på tværs af banen og cyklistlyssignaler i centrale kryds.

Konsekvensanalysen gennemgår hvilke tiltag der findes og hvilke det er nødvendigt at bringe i spil. Den peger på en vifte af forslag som både arbejder med længere svingbaner, ændrede styringer af kryds og øvrige forhold som kan give en bedre afvikling i og ved krydsene.

Konklusionen er at uden en implementering af tiltag præsenteret i mobilitetsstrategien og konsekvensanalysen vil der i Stationszonen kunne opføres mindre end 40.000 etagemeter nyt byggeri før trafikken får alvorlige afviklingsproblemer særligt om morgenen. Med implementeringen af både mobilitetsstrategien og de løsninger der præsenteres i konsekvensanalysen er det konklusionen, at der kan opføres op til 110.000 etagemeter byggeri indenfor Stationszonen og fortsat være en acceptabel afvikling af trafikken.

Kom tilbage til hovedsiden om Hillerød.

Skrevet af:

10.03.09

Til toppen Print Send til en ven
Miljøministeriet Realdania