I Hillerød by er vejnettets struktur og trafikafviklingen i udpræget grad præget af Frederiksborg Slot, og de omkringliggende parker og skovområder, der trækker kiler ind mod Hillerød Centrum og skaber en bystruktur der kan minde om en trekløver. Byen opdeles næsten entydigt i en Øst-, en Vest- og en Midt-/Sydby. Stationszonen udgør her en del af overgangen mellem Østbyen og Syd-/Midtbyen. Mobilitetsstrategien og konsekvensanalysen er en alternativ tilgang til udførelsen af trafikale analyser i Stationszonen.
|
|
Mobilitetsstrategien introducerer en vifte både generelle tiltag og lokale tiltag, eksempelvis loft over antal parkeringspladser, mobilitymanagement med forskudte uddannelsesmødetider, nye centrale cykelstier, broforbindelse på tværs af banen og cyklistlyssignaler i centrale kryds. Konsekvensanalysen gennemgår hvilke tiltag der findes og hvilke det er nødvendigt at bringe i spil. Den peger på en vifte af forslag som både arbejder med længere svingbaner, ændrede styringer af kryds og øvrige forhold som kan give en bedre afvikling i og ved krydsene.
Konklusionen er at uden en implementering af tiltag præsenteret med mobilitetsstrategien og konsekvensanalysen vil der i Stationszonen kunne opføres mindre end 40.000 etagemeter nyt byggeri før trafikken får alvorlige afviklingsproblemer særligt om morgenen. Med implementeringen af både mobilitetsstrategien og de løsninger der præsenteres i konsekvensanalysen er det konklusionen, at der kan opføres op til 110.000 etagemeter byggeri indenfor Stationszonen og fortsat være en acceptabel afvikling af trafikken.
Læs mere om eksempelprojektet i Hillerød, der omhandler arbejdet med en helhedsplan og en realiseringsstrategi for Stationszonen. Undervejs har Hillerød Kommune arbejdet med partnerskaber, udbygningsaftaler, fortætning og vurdering af værdistigninger