Logo
Indholdsoversigt     
 
FORSIDE KOMMUNERNES ERFARINGER BRUGERNES DOM ANMELDELSER FRA EN FAGMAND

Du er her: Home BRUGERNES DOM Haderslev Opsamling af brugerinterviews - Haderslev

   
  Faaborg-Midtfyn
  Frederikshavn
  Gribskov
  Haderslev
  Opsamling af brugerinterviews - Haderslev
  Haderslev - procesdokumenter
  Høje-Taastrup
  Holstebro
  Rudersdal
  Struer
  Brugerundersøgelse - hvordan?

Opsamling af brugerinterviews - Haderslev


 Følgende brugertyper er blevet interviewet: en arkitekt, en repræsentant for en interesseorganisation, to journalister og en politiker.

Alle interviewede har besøgt Haderslev Kommunes digitale kommuneplan flere gange. Nogle rigtig mange gange (omkring 50). Den, der havde besøgt siden færrest gange, har været inde på siden fire gange.

Indholdsfortegnelse - klikbar:

1. Helhedsoplevelse og vurdering

2. Forside

3. Indholdets relevans

4. Struktur og navigation

5. Sproget/teksten

6. Kortmaterialet

7. Det grafiske udtryk

8. Gode råd til forbedringer

 

Helhedsoplevelse og vurdering

De interviewede er overvejende positive over for den digitale kommuneplan. En siger endda ”overraskende velfungerende”. En anden siger: ”Jeg synes, det er lykkedes meget godt, næsten så godt, som man kan.”  En tredje siger: ”Jeg har set andre digitale kommuneplaner, og det her er en af de bedre.” En (en journalist) er mere kritisk og oplever kommuneplanen som ”svært overskuelig, kedelig men også informativ, brugbar og grundig.” Politikeren siger, at der er mange funktionaliteter og udviklingsmuligheder på nettet, som ikke er udnyttet, men at den som et førstegangsforsøg er blevet rigtig god.

På en skala fra 1 til 5, hvor 5 er højest, får hjemmesiden gennemsnitskarakteren 4. To ligger på 4,5, og en ligger på 3. De to sidste giver et rent firtal.

Følgende trækker karakteren opad: forside, indholdets relevans og struktur og navigation.

Følgende trækker karakteren nedad: sprog/tekst og delvis kortmaterialet, som nogle finder tung og svært tilgængelig, mens andre er mere positive.

 

Forside

Fire ud af fem synes godt om forsiden. Specielt fremhæves forsidens enkelthed og grafiske udtryk. En enkelt synes, den er grim, intetsigende og abstrakt og mangler en bedre introduktion (”hvad er det her, og hvad kan JEG bruge det her til?”) samt nogle relevante henvisninger til vigtige undersider.

Flere af de interviewede fik lyst til at klikke på ”Mit område”.

 

Indholdets relevans

Alle interviewede fandt personligt indholdet relevant og mente, at indholdet var brugbart for dem.

De interviewede vil alle bruge kommuneplanen fremover i professionelt regi – eller som foreningsrepræsentant.

Brugen af kommuneplanen vil i alle tilfælde være målrettet i forhold til deres arbejde og konkrete opgaver/problemstillinger.

 

Struktur og navigation

Interviewpersonerne er generelt tilfredse med sidens struktur og menupunkternes navne. Dog giver flere udtryk for, at det kan være svært at få et overblik. Følgende citat udtrykker meget præcist oplevelsen:

”Nu er det jo svært stof og et stort site, men jeg synes, det er lykkedes meget godt. Dog skal man bruge lidt tid på at orientere sig og forstå logikken.”

En enkelt af de interviewede kan ikke gennemskue den overordnede struktur og mener, at menupunkternes navne kan være svære at forstå. Vedkommende har dog en bedre oplevelse længere nede i strukturen. En anden nævner, at navnene på menupunkterne godt kan være noget abstrakte.

 

Sproget/teksten

Der, hvor der er det største forbedringspotentiale, er på sprog og tekster. Alle interviewede mener, at det, de har fundet, har været både brugbart og forståeligt for dem selv.

Derimod mener de, at det vil være sværere for ”almindelige borgere.” Flere nævner, at der skal arbejdes med teksterne for at gøre dem mere interessante og læsbare.

En siger om en underside: ”Her er meget tekst, og det er uoverskueligt og svært at få overblik. Der skal arbejdes med sådan en side.” En anden siger direkte, at formidlingen ikke er særlig god. En tredje siger om en underside: ”Det er meget detaljeret. Det er ikke noget, jeg ville få læst. Det virker ikke så spændende.”

Alle interviewpersoner mener derfor, at det vil være professionelle, folk fra interesseorganisationer og politikere, der vil bruge planen. Den generelle holdning er også, at den ikke vil interessere eller appellere til en bredere kreds af borgere, og at kun få privatpersoner vil bruge den.

 

Kortmaterialet

Kortmaterialet deler interviewpersonerne. To finder kortene rigtig gode og brugbare. Mens tre synes, at de er svære at gå til og ”kører for langsomt.”

Som det siges ”kortene er for langsomme og svære at bruge” versus ”Jeg har haft en god brugeroplevelse, og jeg synes hastigheden har været okay.”

 

Det grafiske udtryk

Generelt får siden positive kommentarer for sit grafiske udtryk og måden, siderne er disponerede på. Status-elementerne i højre spalte opleves af flere som et rigtig godt element. Nogle bruger faktisk ordet ”pæn”.

Flere af de interviewede efterlyser dog flere billeder og illustrationer.

 

Gode råd til forbedringer

Interviewpersonerne giver følgende råd til, hvordan siden kan gøres bedre:

·          Arbejd mere med sprog og formidling

·          Vær mere præcis og konkret

·          Husk at opdatere

·          Flere illustrationer

·          Udnyt webmediets muligheder

·          Integrer lokalplanerne og link til andet relevant materiale

·          Flere ”mennesker” på siden

·          Tænk på brugervenlighed og målgrupper

·          Arbejd noget mere med forsiden – den skal være mere spændende

·          Flere interessante og relevante henvisninger

·          Markedsfør siden noget mere

Udarbejdet af Xylofon A/S, september 2009

 Til toppen


 

Netværk om udvikling af nye digitale kommuneplaner