Gennem det seneste halve år har jeg, som Gribskov Kommunes borgmester, og andre borgmestre i Hovedstadsregionens ”udkant” kommenteret Københavns udvikling i pressen. Først i forhold til byggeriet af en ny ø nord for Refshaleøen med boliger til 35.000 mennesker og 3 måneder efter udmeldingerne om et storstilet projekt med ni kunstige holme , som skal anlægges i forlængelse af industriområdet ved Avedøre Holme, denne gang med både industri og boliger.
.. København som by skal være en drivakse, der skaber vækst, som selvfølgelig gavner hele Sjælland og dermed hele Danmark
Jeg ved, at jeg taler på mine andre kolleger fra bl.a. Frederikssund og Hillerøds vegne, når jeg siger, at vi alle ønsker en hovedstad i udvikling. At København som by skal være en drivakse, der skaber vækst, som selvfølgelig gavner hele Sjælland og dermed hele Danmark. Derfor er der også fuld opbakning til den udvikling København har været igennem de seneste mange år med Metrobyggeri, ny letbane uden om byen og meget andet. Jeg er helt sikker på, at den flotte udvikling i København gavner os alle sammen, så derfor stor ros til det store stykke arbejde, der ligger bag.
Jeg mangler et flot pressemøde, hvor adskillige ministre og folketingspolitikere står på række for at fortælle om deres planer for at løse de trængselsproblemer, som mange tusinde borgere møder hver eneste dag
Helheden og trængslen
Der hvor jeg – som Borgmester i en kommune i Hovedstadsregionen – må råbe vagt i gevær er, når udviklingsplanerne ikke tænker i helheder for den eksisterende hovedstad og ikke tænker hovedstaden i en større helhed. Christiansborgs politikere skal altså sikre mindre trængsel i Hovedstadsregionen inden København fortættes yderligere, og tingene skal ske i den rigtige rækkefølge.
Jeg mangler et flot pressemøde, hvor adskillige ministre og folketingspolitikere står på række for at fortælle om deres planer for at løse de trængselsproblemer, som mange tusinde borgere møder hver eneste dag. Ambitionen må være et S-tog til både Helsinge og Frederiksværk, men lad os nu begynde med en færdiggørelse af Frederikssundmotorvejen, en forlængelsen af Hillerødmotorvejen og et anstændigt tilbud til de mange der benytter Kystbanen.
Lad os en gang for alle tænke hovedstaden i helheder og lad os gøre det sammen – alle kommuner i Hovedstadsregionen. Vi skal spille hinanden gode og dermed styrke ikke bare Hovedstaden, men hele Danmark
Hvorfor fortætte frem for at bruge hele byen?
Danmarks hovedstad er geografisk en af verdens mindste. Hvorfor ønsker man en så markant fortætning af København fremfor at tænke mere ud af storbyen. Køge er jo et godt eksempel på, at bedre infrastruktur fører til vækst i et område. Hillerød har gennem de seneste år udviklet sig med et helt nyt industriområde og boligområder står klar, også til nogle af dem der arbejder i det indre København.
Så min appel er blot, at vi skal sige og gøre tingene i den rigtige rækkefølge. Og det er efter min bedste overbevisning ikke at fortætte København, inden man har løst den manglende mobilitet, vi ser i og omkring Hovedstaden lige nu. Lad os en gang for alle tænke hovedstaden i helheder og lad os gøre det sammen – alle kommuner i Hovedstadsregionen. Vi skal spille hinanden gode og dermed styrke ikke bare Hovedstaden, men hele Danmark. Jeg og mange andre ønsker at bidrage til denne dialog, og jeg håber, at også Christiansborg vil deltage i den dagsorden, så kan vi komme langt.
Jeg er helt enig, man glemmer helt hvor svært det er at komme på arbejde. Man er nød til at lægge arbejdspladser og lave infrastukturen efter det
Jørgen Simonsen
Formand
Dansk Byggeri
Nordsjælland