Det er væsentligt, at planstrategien og kommuneplanen bliver forankret internt i ledelsen, hos forvaltningerne og blandt politikerne, hvis de skal kunne bruges som styreværktøjer i kommunernes arbejde. Derudover giver arbejdet anledning til at inddrage både professionelle interessenter og borgere – og på den måde skabe engagement og ejerskab til kommunens visioner og strategier, samtidig med at borgerne og eksterne parter bruges som ressourcer i planlægningsprocessen. Find inspiration til borgerinddragelsen i Velfærdsministeriets publikation:Borgerne på banen af Annika Agger & Birgitte Hoffmann, 2008 Skab et overblik over de forskellige inddragede og deres interesser. Sørg for at inddrage borgerne tidligt i processen, mens de kan få indflydelse – ikke først i høringsfasen. Inddrag forvaltningerne aktivt. Få direktionen til at sidde med ved bordet. Inddrag de professionelle interessenter på en systematisk måde. Konflikter øger interessen for planlægningsarbejdet – men kan også spænde ben for det, hvis de ikke tackles godt. Tydelig afgrænsning af inddragelsen – hvad har folk indflydelse på, hvad er allerede fastlagt. Opfølgning på inddragelsen. Tilstrækkelige ressourcer til inddragelsen. Hvis både politikere og borgere inddrages, skal det være klart, hvordan det foregår – og hvem der har det sidste ord.