Organisering

Arbejdet med planstrategien og kommuneplanen kan organiseres på mange forskellige måder. Nogle kommuner vælger at anvende den samme organisation til begge opgaver, andre kommuner anvender to forskellige projektorganiseringer.
I forbindelse med organiseringen er der flere spørgsmål at tage stilling til. Du kan læse mere om de vigtigste af spørgsmålene herunder.

  • Direktionen skal sidde med ved bordet.
  • Udnævn et projektledelsesteam – og sørg for at de har eller får de nødvendige projektledelseserfaringer.
  • Lad eksperterne komme til orde ved at inddrage mange fagligheder.
  • Inddrag de forvaltninger, der skal bidrage til planen.
  • Sørg for at give forvaltningscheferne en rolle, der sikrer forankring.
  • Beslutning om ambitionsniveau for kommuneplanen.
  • Skift i organisation fra proces med planstrategi til proces med kommuneplan.
  • Behandling af planstrategi og kommuneplan på højeste niveau i kommunen.
  • Forankring i organisationen.
  • Beslutning om hvor tværfaglig den interne organisation skal være.
  • Projektlederens kompetencer.