Her kan du se vores aktuelle udvalg af kurser, arrangementer, webinarer og netværk.
Hvis du ikke finder det kursus, I har brug for, så kan vi tilbyde at skræddersy et kursus, der er tilpasset netop din kommune eller organisation.
Kommende kurser
Afholdte kurser
Dansk Byplanlaboratorium udvikler projekter og indgår i samarbejder, der kan være med til at kvalificere planlægningen – enten gennem nye erkendelser eller gennem formidling af gode resultater.
Kontakt os gerne hvis du har en ide til et relevant projekt eller et udviklende samarbejde, der kan være med til at skabe bæredygtige byer og landskaber.
Nuværende projekter
Afsluttede projekter
Få nye værktøjer og lad dig inspirere af gode cases og holdninger fra nær og fjern. Her kan du finde temasider, udgivelser fra Dansk Byplanlaboratorium og Byplanhistorisk udvalg. Du kan også læse magasinet Byplan Nyt og finde de seneste holdninger fra Dansk Byplanlaboratorium.
Du må meget gerne selv bidrage – skriv debatindlæg i Byplan Nyt eller skrive et indlæg til ByplanBlog.
Trygge boligområder
Digital by
Dansk Byplanlaboratorium er en tværfaglig uafhængig institution, der siden 1921 har sat byplanlægning på dagsordenen.
Byplanlaboratoriet skaber debat om aktuelle planlægningsspørgsmål, opbygger kompetencer og formidler ny viden. Det sker gennem deltagelse i udviklingsprojekter, afholdelse af kurser, seminarer, webinarer og konferencer samt udgivelse af publikationer, magasinet Byplan Nyt samt denne hjemmeside.
Hovedparten af Byplanlaboratoriets udgifter finansieres via indtægtsdækket virksomhed. Resten dækkes af tilskud fra myndigheder, institutioner og private virksomheder.
NYP - Netværk for Yngre planlæggere
FAB - Foreningen af Byplanlæggere
Park og Naturforvalterene
Byplanhistorisk Udvalg
Plan22+
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Bestil Byplan Nyt
15.02.99Dansk Byplanlaboratorium har med stor interesse læst Opgavekommissionens betænkning. Specielt har kommissionens forslag til delvis overførsel af landzonekompetancen fra amterne til kommunerne Byplanlaboratoriets opmærksomhed, idet en sådan ændring vil kunne få stor indflydelse på den fremtidige afgrænsninger af byerne og på udviklingen af det åbne land.
Princippet om landets inddeling i by- og landzoner har siden Byreguleringsloven fra 1949 været det vigtigste instrument til at hindre byspredning og uhensigtsmæssig vækst i byernes randområder.
Byplanlaboratoriet må dog konstatere, at den hidtidige administration og håndhævelse af landzonebestemmelserne langt fra alle steder i landet har medført en skarp grænse mellem byen og det åbne land. F. eks i kanten af de større byer og i hovedstadsområdet har der været en tendens til "forslumning" af de bynære landbrugsarealer, fordi ledigblevne landbrugsbygninger er overgået til anden anvendelse, og fordi disse ved om- og tilbygninger, ved udendørs oplag og ved ændring af beplantning og hegning fuldkommen har ændret landskabets karakter fra åben land til ekstensiv by.
De mange ledigblevne landbrugsbygninger, som overalt i landet fortsat kan forventes at opstå på grund af landbrugets strukturudvikling vil forstærke denne udvikling.
Samtidig har kommunerne som bygningsmyndighed kun meget få muligheder for at regulere nyt landbrugsbyggeri og dermed sikre, at der i den fremtidige udvikling - med stadig større og mere industrielt præget landbrugsbyggeri - tages landskabelige og kulturhistoriske hensyn i det åbne land.
Såfremt landzonekompetancen delvis overføres til kommunerne, som et flertal i opgavekommissionen har foreslået, må dette efter Byplanlaboratoriets opfattelse ske under forudsætning af, at den fremtidige landzoneadministration ikke forstærker byspredningen og forslumningen af det åbne land yderligere.
Dette betyder blandt andet, at kommunerne - i modsætning til hidtil - også bliver formelt mere medansvarlige for planlægning af det åbne land, - og dermed bliver tvunget til en mere aktiv stillingtagen til de landskabelige værdier end hidtil. Ud over at det er et brud med det nuværende paradigme om, at amterne planlægger i det åbne land og kommunerne planlægger i byerne, forudsætter det, at der skal ske en betydelig oprustning af kommunernes planlægningsmæssige kapacitet og kompetance med hensyn til det åbne land. Såfremt disse forudsætninger er til stede er det Byplanlaboratoriets vurdering, at den forslåede ændring af landzonekompetancen kunne have en positiv indflydelse på udviklingen i det åben land.
Dette ville i givet fald stille krav til både den statslige vejledning på dette område og til amternes regionale planlægning, og ikke mindst en oprustning af den kommunale planlægning .
Med venlig hilsen
Formand Peder Baltzer Nielsen
Sekretariatschef Ole Damsgård