Sammenligning af plantemaer

I nedenstående skema sammenligner vi temaerne for samtlige af de strategier, der blev offentliggjort i 2011 med strategierne fra 2007 (for metodiske forbehold se faktaboks).
Du kan læse den uddybende artikel her.

TEMA Total 2007 (85PSer) Total 2011 (71 PSer) Vægtet, forventet antal
Bæredygtighed/miljø 26 46 61
Erhverv 67 40 48
Bosætning 31 34 41
Sundhed 29 29 35
Natur (beskyttelse/benyttelse) 37 26 31
Trafik/infrastruktur 45 25 30
Klima(-tilpasning) 6 24 29
Turisme/oplevelsesøk. 28 22 27
Byomdannelse 15 22 27
Byliv (NY) - 21 25
Landbrug(NY) - 19 23
Viden/uddannelse (over folkeskoleniveau) 20 18 22
Byduvikling 47 15 18
Det åbne land / landskab 36 12 15
Landdistrikter/landsbyer 13 11 13
(Borger)service, kommunal - NY 17 10 12
Fritid 30 9 11
Medborgerskab/Frivillighed (NY) - 9 11
Kultur 34 7 8
Bymønster/byroller 24 6 7
Kulturarv 11 6 7
Beskæftigelse 9 3 4
Kulturmiljøer 4 3 4
Detailhandel 18 2 2
Børn og unge 13 1 1
Kystplanlægning 4 1 1
Branding, markedsføring, synlighed (NY) - 1 1
Agenda 21 (Ikke medtaget i 2011) 56 - -
Bolig(politik) 22 - -
Hovedbyen 14 - -
Levested (kommunen som) 12 - -
Vand 10 - -
Nærdemokrati 8 - -
Økonomi 8 - -
Kommunalreformen 6 - -
Grøn struktur i byen 4 - -

Faktaboks

Kort om metoden for den sammenlignende analyse af strategitemaerne fra 2007 og 2011.
Screeningen af strategierne fra 2011 er foretaget på tilnærmelsesvist samme måde som i 2007: fokus har været på identificerbare og gennemgående temaer i strategierne. Hvert af temaerne er oversat til et(eller flere) ’analytisk tema’ – se skemaet. I 2007 blev analysen lavet på baggrund af 85 offentliggjorte strategier, i dag på baggrund af 66 offentliggjorte strategier. For kunne sammenligne ganger vi det samlede antal analysetemaer med (85:66=) 1,29 og får derved et vægtet/forventet antal analysetemaer, der formentlig ville være, hvis vi havde gennemlæst 85 strategier, ligesom i 2007.